کشف یک رازِ بزرگ پیرشدن

51W+QE54b-L

به گونه ای اجتناب ناپذیر همه موجودات زنده به سمت پیر شدن می رویم بدون آنکه دقیقا بدانیم راننده این مسیر در بدن ما کیست؟ دانشمندان موسسه تحقیقاتی  Salk Institute در امریکا و آکادمی علوم چین در مقاله که در فصلنامه علم منتشر کرده اند به نظر می رسد قدم های مشخص و قابل اثباتی را برای کشف مجموعه  از DNA برداشته اند که راننده مسیر پیری در بدن ما هستند.

همه ماجرا البته بر می گردد به تحقیقات دقیق تری که در باره بیماری پیری زودرس صورت پذیرفته است. بیماری فوق یک نوع اختلال ژنتیک است که در هر حدود 50 هزار نفر یک نفر به آن مبتلا می شود. در بررسی ها مشخص شده است که نوع خاصی از ژن WRN  در سن بلوغ شروع به ناسازگاری می کند و جهشی در آن صورت می گیرد.

پروتئین مربوط به این ژن، وظیفه اصلی اش شبیه کار مهندس کنترل در خط تولید سلول های بدن است. با معیوب شدن ژن مورد نظر، کل مجموعه از هم می پاشد و بدن قابلیت ترمیم و یا انهدام سلول های سرطانی  و سایر ضایعات را از دست می دهد.

فردی که دچار پیری زودرس شده است همه نشانه های فرسوده شدن اعضا و اندام بدن انسان را از خود بروز می دهد و عملا در میانسالگی، توسط سرطان یا بیماری قلبی فوت می کند.

دانشمندان انستیتو سالک که گرداورنده تلاش بیش از 800 دانشمند و 60 تحقیق هستند بر اساس شناخت اولیه از بیماری پیری زودرس، توانستند با  کمک دو دستاورد علمی جدید، دلایل پیری زودرس را در آزمایشگاه با دقت تمام مشاهده کنند و از این طریق قدم به قدم از راز پیری سر در بیاورند.

محققین در درجه اول با استفاده از تکنیک حذف و دستکاری در ساختمان ژنتیک، توانستند ژن بیماری پیری زودرس را از کل بدن خارج کنند. در مرحله بعدی با رشد سلول بنیادی انسان مبتلا به پیری زودرس به نظارت بر روی رشته کوچکی از DNA با نام  heterochromatin متمرکز شدند.

راز کشف پیری ارتباط مستیقم با اختلال و بی نظمی heterochromatin دارد. مجموعه کوچک ژنتیک که به نظر می رسد راننده اصلی در مسیر ترمیم و بازسازی و پیر سازی ها در درون سلول های بدن است.

با کشفی که در باره اهمیت heterochromatin صورت گرفت قدم اول برای شناسایی راننده اصلی مسیر پیر شدن برداشته شد. دانشمندان امیدوارند در قدم بعدی از  مسیر پیرسازی سلول ها بخواهند که از سرعت خود بکاهد و بعد از مدتی بایستد و در ادامه  قادر باشند مسیر پیر شدن را وارونه سازند و راه جدید به سمت جوان شدن را در دستور تحقیقات خود قرار دهند.

 

More from ماهان طباطبایی
عکاس فمینیست و آثار جسورانه اش
هنرمند فرانسوی ساکن لندن  Ingrid Berthon-Moine یکی از مشهورترین عکس هایش، تصویر...
Read More