داستان عاشقانه‌‌ای که برای امریکا ملت ساز شد

scarlet-letter-bri-hermanson

اولین گروه های مهاجر انگلیسی که در اوائل قرن ۱۷ میلادی در بنادر بوستون و ایالت « نیو انگلند» امریکا اسکان یافته بودند به همت اعتقادات سخت مذهبی و باوری که به قاره‌ جدید به عنوان سرزمین موعود داشتند، توانستند ایالت های بزرگ امریکا را متحد سازند. مردمی که بعد از  ۲۰۰ سال جنگ و شورش، به نوبت، پایگاه‌های مستعمره‌نشین‌ هلندی، سوئدی، فرانسوی، اسپانیایی و در پایان انگلیسی ها را برچیدند و ایالت متحده‌ی امریکا را بنیان‌گذاری کنند.

از همان اواسط قرن ۱۹ میلادی که آمریکا کم کم به تعریف مطمئن سیاسی از ملیت خود دست یافت، ادبیات امریکا نیز دغدغه‌ اصلی خود را معطوفِ این کرد که به یک تعریف عمومی از کشور جدید آمریکا برسد.

اهمیت ملی داستان عاشقانه‌‌ای که « Nathaniel Hawthorne» با عنوان « داغ ننگ» در اواسط قرن ۱۹ میلادی در امریکا به رشته‌ تحریر در آورده است آنقدر زیاد است که بسیاری از منتقدان ادبیات امریکا معتقدند قصه‌ فوق، نمونه‌ موفقی از به تصویر کشیدن ملتی است که هنوز شکل نگرفته بود و به همین دلیل به داستانی ملت‌ساز معروف گشته است.

« Nathaniel Hawthorne» همراه با متفکرین قرن 19 امریکا، از هیچ فرصتی برای تعریف و تجسم‌ بخشیدن به هویت ملی دریغ نمی‌کردند. وی در داستان «داغ ننگ» با درایتی آگاهانه و با عمدی آشکار به سراغ «داستان عاشقانه» می‌رود، سبکی که از ماجراهای روزمره سیاسی و اجتماعی به‌ دور است.

نویسنده‌ی داستان «داغ ننگ» با دانستن این حقیقت که سابقه‌ داستان عاشقانه به داستان‌های شهر پریان، افسانه‌های جادویی و شوالیه‌های اسفندیارگونه‌ی اروپایی می‌رسد با مدد گرفتن از روایتی تخیلی و عاشقانه توانست تأثیر عمیق‌تری بر روی خوانندگان امریکایی داشته باشد. Nathaniel Hawthorne در فصل اول کتابش به ساختمان یک اداره گمرک منحل شده می‌رود و در درون انبار پوشیده از گرد وغبار با بسته‌ای روبرو می‌گردد که یکی از کارمندان اداره در گوشه‌ای بایگانی کرده بود. این بسته حاوی اسناد و مدارکی است درباره‌ی رسوای عاشقانه زنی به نام «هستر».

کشف داستان حامله شدن زنی به نام «هِستر» که شوهرش مفقود شده است و حتی شایعه‌ مرگ شوهر در سفرش به اروپا، به زمامداران سیاسی و مذهبی شهر امکان می‌‌دهد که برای پوشاندن نابه‌سامانی‌های اخلاقی و فساد موجود در مراکز قدرت، هستر را محکوم به پوشیدن لباس «داغ ننگ» کنند که بر آن حرف اول کلمه خیانت ( Adultery) را دوخته بودند.

وقتی که خوانندگان کتاب متوجه می‌شوند که پدرِ فرزندِ نامشروعی که «هستر» به دنیا آورده است، کشیش باتقوای شهر است، داستان شکل جالب‌تری به خود می‌گیرد. نویسنده‌ی داستان در ادامه و به‌آرامی «هستر» را به زن نیکوکار و معتبری تبدیل می‌کند که مشاور زنان سرخورده و دلشکسته می شود.

ِفصل‌های بسیار جذاب دیگر نظیر ملاقات های پنهانی کشیش شرمسار جوان با «هستر» در جنگل، بزرگ شدن شخصیت بسیار زیبا و کمابیش جادویی دختر «هستر» و بازگشت شوهر انتقامجو با روزهای اولیه‌ی جنگ استقلال‌طلبانه‌ی ساکنین امریکا گره می خورد. اتفاقات و ماجراهای که در کنار داستان عاشقانه‌ و سرگرم‌کننده، تصویر زیبایی از آرزوها و فرهنگ یک ملت جدید ارائه می‌دهد.

1-The Scarlet Letter

http://www.pagebypagebooks.com/Nathaniel_Hawthorne/The_Scarlet_Letter/

ترجمه‌ سیمین دانشور از رمان «داغ ننگ» نوشته‌ي ناتانيل هاثورن براي نوبت پنجم از سوي نشر خوارزمي تجديد چاپ شده است.

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%A7%D8%BA_%D9%86%D9%86%DA%AF

 

More from ونداد زمانی
از نظر یک فیلسوف چه کسانی آمادگی ازدواج دارند
۱ – وقتی متوجه شدیم همسر کامل وجود ندارد نه تنها باید...
Read More