تصور مردم قرن 19 از آینده

دوره بسیار آرام و ثروتمندی که انگلیس با تاجگذاری ملکه ویکتوریا از سال 1837 شروع کرد تا لحظه مرگش در اولین سال قرن 20 ، بدون تردید یکی از پرتحول ترین دوران زندگی بریتانیا بود. انگلیس در طی این 70 سال نه از مرض های واگیردار بزرگ صدمه چندانی دید و نه از جنگ های بی پایان با همسایگان رنج برد. آفتاب استعمار نیز عملا در این دوره بود که غروب نداشت.

90728623

دوران پادشاهی ویکتوریا، سرمست از اوج انقلاب صنعتی و مزایای آن نظیر تسلط بر قاره های قدیم و جدید و ثروت ناشی از برده داری بود. جمعیت کشور ظرف این مدت دو برابر شد و سطح استاندارد زندگی به مرحله جدیدی رسید. همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا نگاه جدیدی به دنیا و زندگی ایجاد شود که کاملا با درک بشر تا آن موقع فرق داشت.

t-futuristic.jpg

تحولات دوران ویکتوریایی برای اولین بار به بشر غربی اجازه این تصور را داد که می تواند بنیاد همه چیز را تغییر دهد. تصوری که با اندیشه رنسانس و قرارش برای  تصحیح نظم به هم خورده الهی نیز فرق داشت. کارتون ها و نقاشی هایی که در قرن 19 انگلیس و فرانسه در رسانه های عمومی ابراز وجود پیدا می کرد حکایت کمابیش واقعی از دنیایی است که ما در آن زندگی می کنیم.

French artist Villemard بخش قابل توجهی از خیالات علمی و نحوه زندگی متاثر از تکنولوژی مرهون ژول ورن فرانسوی بود.  تصاویر زیر بخشی از کارت پستال هایی است که طراحان فرانسوی قرن 19 کشیده اند.

tumblr_static_transfer-of-knowledge
دانش توسط یک ماشین کتابها را به مغز دانش آموزان منتقل می کند

LookingGlass182510n09pg30tube

Future perfect by Iwan Rhys Morus

http://aeon.co/magazine/society/how-the-victorians-imagined-and-invented-the-future/

More from ونداد زمانی
داستان مثنوی و دو آلت مردانه متفاوت
همه ما مردان می توانیم دوران نوجوانی و اوائل جوانی را بیاد...
Read More