بعد از ۳۰ سالگی، تغییر نمی‌کنیم

دکتر برایان لیتل در کتابش « علم شخصیت شناسی و هنر سالم زندگی کردن» به صورت نیمه شوخی می گوید: « از ۳۰ سالگی به بعد زیاد امیدوار نباش. هر چه که هستی همان هم تا آخر خواهی بود».

این روانشناس امریکایی معتقد است: « برای خیلی از ما انسانها، در حوالی ۳۰ سالگی، گچ شخصیت مان، حالت ثابت به خود می گیرد. بهتر است منتظر تغییر و تحول قابل ملاحظه نباشیم»

بخش وسیعی از رفتارها و واکنش های ما تاثیر گرفته از ریشه های ژنتیکی است و در طول زندگی، ثابت و ماندگار خواهد بود. اما تحقیقات و درک عمومی نشان داده است که بیشترین تغییرات در دوره نوجوانی و جوانی در شخصیت ما شکل می گیرد و بعد از آن، تحولات به سرعت کند خواهد شد. البته شکی نیست که همیشه می خواهیم و می توانیم با طبیعت درونی و عادت های رفتاری مان بجنگیم و تغییر کنیم.

وقتی روانشناسان در باره شخصیت افراد حرف می زنند البته منظورشان همان ۵ خصلت اساسی است که از نیم قرن پیش تقریبا بین اکثر رفتارشناسان مورد موافقت قرار گرفته است.

پنج خصلت و شخصیت عمومی انسانها به ترتیب دلباز بودن، با وجدان بودن، برونگرا بودن، اهل مماشات بودن و عصبی بودن است. بخشی از این شخصیت پنجگانه عمومی از همان روزهای اول تولد  و در سالهای اولیه کودکی خود را بروز می دهند.

«اگر به بخش نوزادان بیمارستان ها بروید و آنها را در معرض یک صدای بلند قرار دهید بعضی از نوزادان سرشان را به سمت صدا می کشانند و بعضی ها نیز روی بر می گردانند. همین واکنش اولیه در نوزادان نشانه ایی از ادامه تحول هر کدام از آنها به سمت انسان های درونگرا یا برونگرا می تواند باشد.

.
How Much Can You Really Change After You Turn 30?

http://nymag.com/scienceofus/2014/11/how-much-can-you-really-change-after-30.html

http://www.amazon.com/gp/product/1491551801/ref=as_li_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=1491551801&linkCode=as2&tag=sciofus-20&linkId=SAZVS7M2FG2GJ5WS

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/neu.10160/abstract

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
چرا متقلب ها همیشه برنده هستند
اجتماع بشر در مقابله با متقلبین عاجز است چون تقلب و فریب...
Read More