تحول در نحوه ازدواج بشر

 

13f462c3c320673600c819889bb06445

فقط در طول صد سال گذشته تغییرات وسیعی در سنت زناشویی ازدواج  صورت پذیرفته است که به گمان مردم شناسان به اندازه تحولاتی است که طی 10 هزار سال .گذشته اتفاق افتاده بوده است. از جمله سنت هایی که در همه جای دنیا تا همین یک قرن پیش قاطعانه رعایت می شد می توان به باکره بودن قبل از ازدواج، ازدواج اجباری، مردان به عنوان تنها نان آور خانواده، تحمیل زنان در ماندن درون خانه، مجازات های سخت برای خیانت زنان، غیرت مردانه اشاره کرد. سنت هایی که در بسیاری از نقاط روی زمین یا از بین رفته اند یا کمرنگ شده اند.

درست در مقابل آن سنت های جدیدی متداول شده است نظیر افزایش تک فرزندی، زندگی مشترک بدون ازدواج، داشتن فرزند بدون ازدواج، استقلال اقتصادی زنان. ازدواج بین نژادهای مختلف، ازدواج همجنسگراها، زن و شوهرهایی که جدا از هم زندگی می کنند، ازدواج های بدون بچه، مسن تر بودن زن از شوهر و روابط زناشویی کوتاه مدت و یکباره …

به نظر می رسد بشر امروزی، شیوه های سنتی غیرضروری باقیمانده از دوران «کشاورزی» را موافق زندگی و وضعیت جدید نمی یابد. مردم شناسان حدس های زیادی در مورد روش زندگی اجداد ما دارند. آنها می گویند یک میلیون سال پیش، بچه ها عشق و رابطه جنسی را از شش سالگی تجربه می کردند. نوجوانان به صورت گروهی با هم زندگی می کردند که مردم شناسان این شکل رابطه را «ازدواج آزمایشی» می نامند.

در دوران ماقبل کشاورزی مردان و زن ها خودشان جفت شان را انتخاب می کردند اما تعهدی برای ماندن دائم با آن جفت نیز نداشته اند به این ترتیب بسیاری شان بارها به جفت شان بی وفایی می کردند (این گرایش در تمامی چهل و دو فرهنگ مورد مطالعه دیده شده است) یا زمانی که نیاکان ما از همسرشان راضی نبودند به آسانی ترکش می کردند.

باستانشناسان گمان دارند که یک میلیون سال پیش، بیشتر مردها و زن ها دو یا سه شریک زندگی بلند مدت را در طول زندگی شان تجربه کرده اند. با نگاهی به آمارها و سبک زندگی خانوادگی امروزی، گویی تمامی این عادت های کهن در حال برگشت هستند.

امروزه برداشت مردم از مفهوم بی وفایی در ازدواج تغییر کرده است. گاهی زن و شوهرها با هم توافق می کنند در مسافرت، رابطه ای کوتاه مدت خارج از ازدواج داشته باشد. برداشت مردم از طلاق هم تغییر یافته است. طلاقی که در گذشته بیانگر شکست در ازدواج بوده امروزه نشان دهنده آزادی فردی، رهایی و رضایت بیشتر از زندگی است.

ظاهرا انبوهی از تغییرات جدید در راه است که سنت ها و مقررات اجتماعی معاصر را به چالش بکشد. مثلا ممکن است در آینده قباله های ازدواج تاریخ انقضاء داشته باشند. کلمه هایی مانند ازدواج، خانواده، زنا و طلاق احتمالاَ بار معنایی متفاوتی داشته باشند. ممکن است نسبت های خویشاوندی جدیدی اختراع شود یا مادرتباری مرسوم شود و نسل ما از شاخه مادری شناخته شود.

البته در برخی جوامع اوضاع کاملا متفاوت است. سنت ها و مذاهب سنتی همچنان مانع پیشرفت زنان می شوند. مثلا در برخی کشورها به دلیل قتل نوزادان دختر، تعداد مردان از زنان بیشتر است. در بعضی سرزمین ها بسیاری از زنان عملا تحت مالکیت مردان بوده و به آنها اجازه داده نمی شود فعالیت اجتماعی داشته باشند. نسل گذشته و معتقدین به اخلاق دوران کشاورزی ممکن است هنوز به دنبال ارزش های اجتماعی رنگ باخته شده باشند اما بدون شک سبک زندگی خانوادگی در تمامی دنیا در حال تغییر و تحول اساسی است.

 

Fisher, Helen. “The new monogamy: forward to the past: an author and anthropologist looks at the future of love.” The Futurist Nov.-Dec. 2010: 26+. Academic OneFile. Web. 30 Dec. 2013.

http://alisahebi.com/2011/10/13/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%84%D9%86-%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%AA-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%82%DB%8C-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1/

More from آناهیتا ناهید
چرا به عشق نیازمندیم
پروفسور هلن فیشر مردم شناس معتقد است ماجرای عشق از زمانی اتفاق...
Read More