خشونت نسبت به مردان در خانه

www.mensadviceline.org.uk
وقتی صحبت از برابری جنسی به میان می آید همه به یاد حمایت از حقوق زنان می افتیم اما جالب است بدانیم در سال های اخیر گروه ها و سازمان هایی برای حمایت از حقوق مردان و پدران شروع به فعالیت کرده اند. این موج حمایت از مردان شاید عکس العملی است به قوانین و حمایت های گسترده که  برای زنان در کشورهای پیشرفته دنیا ایجاد شده است.

حق پدران برای حضانت و دیدن فرزندان شان و حقوق نادیده گرفته شده مردان بعد ازطلاق از موارد عمده ای ست که این گروه ها روی آن کار می کنند.

با وجود آنکه هنوز آمار خشونت به زنان در جامعه بیشتر است اما درصد مردان مورد خشونت قرار گرفته هم کم نیست. برای مثال یک سوم قربانیان خشونت خانگی در استرالیا مردان هستند. این قربانیان چون نمی خواهند به عنوان یک موجود ضعیف شناخته شوند یا به این دلیل ساده که فکر می کنند کسی حرف شان را باور نمی کند اعتراض و شکایت نمی کنند.

یکی دیگر از مشکلات مردان در جوامع امروزی مورد اتهام قرار گرفتن نابجا به آزار جنسی است. این اتهام با توجه به قوانین ضروری حامی زن در کشورهای توسعه یافته، مردان بیگناه زیادی را تهدید می کند. در کلیه موارد بالا از آن جایی که عموما سازمان ها، قوانین و افکار عمومی به درستی زنان را قربانی می داند اثبات بیگناهی یا مظلوم بودن مردان را بسیار مشکل کرده است.

یک کلینیک درمانی تحقیقاتی در آمریکا علائم مورد خشونت واقع شدن را برای مردان به این شرح اعلام می کند و از آن ها می خواهد که از کمک گرفتن هراسی نداشته باشند:

اسم های مستعار تحقیرآمیز روی شما می گذارد
نمی گذارد که سر کار یا محل تحصیل تان بروید
اجازه نمی دهد که دوستان یا اعضای خانواده تان را ببینید
کنترل چیزهایی مثل این که چه می پوشید و پول تان را چطور خرج می کنید
حسادت و اتهام به خیانت
عصبانیت ناشی از مصرف مواد یا الکل
تهدید به خشونت با اسلحه
کتک زدن و آسیب فیزیکی به خودتان٬ فرزندتان یا حیوان خانگی تان
اجبار به روابط جنسی یا شکلی از روابط برخلاف میل تان
سرزنش شما و انتقاد از رفتارتان به خاطر خشونتی که خودش کرده و مقصر دانستن شما به خاطر عصبانی کردنش و این که حق تان همین بوده.

خشونت فیزیکی یا روحی از طرف شریک زندگی، اتهام نابجای آزار جنسی از جانب زنان در جامعه، نادیده گرفته شدن حقوق پدری، از جمله مواردی هستند که جنبش حمایت از حقوق مردان برای رفع آن در تلاش هستند. جای این دارد که وقتی می شنویم رفع تبعیض جنسی، دیدمان را کمی بازتر کنیم و به حقوق مردان قربانی هم  فکر کنیم.

male-victim-111215. By Charles Knight

بیشتر بخوانید
:
http://www.oneinthree.com.au/malevictims
http://menshealth.about.com/od/relationships/a/Battered_Men.htm
http://www.mayoclinic.org/healthy-living/adult-health/in-depth/domestic-violence-against-men/art-20045149

More from آناهیتا ناهید
چرا به عشق نیازمندیم
پروفسور هلن فیشر مردم شناس معتقد است ماجرای عشق از زمانی اتفاق...
Read More