مردان میانسال و حس نازایی

biological-clock

سنگ صبور عزیز سلام

من مردی 44 ساله و صاحب کار و زندگی هستم و خیلی به وضعیتی که دارم عادت کردم. تقریباً همیشه زنان جوانی در اطرافم پیدا می شوند که مدتی نظرشان را جلب می کنم و پس از مدت کوتاه مایوس می شوند و به دلائل مختلف می روند. چند سال است منتظر زنی هستم که نقشه ایی برای آینده نمی ریزد. آیا امیدی برای من هست؟ محمد

 

محمد عزیز
با توجه به سن تو و اشاراتی که داشتی به نظر می رسد در دوراهی معمول مردان میانسال قرار گرفتی. دوره سنی که مردان نمی خواهند تغییر بزرگی در زندگی شان صورت بگیرد چون به موقعیتی که دارند خو گرفته اند ولی از طرف دیگر میل به داشتن رابطه آنها را وارد ماجراهایی می کند که چاره ایی جز تصمیمات جدید و تغییرات نیست. شاید همین بر سر دوراهی بودن هاست که باعث می شود زنان پس از مدتی رابطه جدی، مایوس می شوند و تنهایت می گذارند.

بهانه های هر مردی نیز بر اساس شخصیت و موقعیتش فرق می کند اما اصل اساسی این است که هر چه سن بالاتر می رود با کم شدن مداوم و ملایم هورمون های انگیزه بخش و به قول فروید « لیبیدو»، پذیرش ریسک و تقبل تغییر زندگی مجردی برای مردان سخت تر می شود. برای همین، مردان به دنبال یک زن ایده آل هستند که صد در صد هماهنگ با خواسته ها شخصی شان باشد.

این اواخر عنوان شده است که تیک تاکِ ساعت روحی و روانی در مردان میانسال وجود دارد که هر لحظه آنها را به مرحله نازایی نزدیکتر می کند. هرچند اسپرم مردان تاریخ انقضا ندارند و لی از تحرک و سلامت کمتری برخوردار می شوند.

تجربیات زندگی میلیونها ساله به مردان میانسال و مسن از طریق فرمان های پنهان ولی غریزی گوشزد می کند که هم خودشان و هم فرزندانی که به تازگی در تولیدش سهیم بوده اند از شانس بقای کمتری برخوردار خواهند بود. برای همین، اما و اگرها، سخت پسندی ها و داشتن توقعات ایده الیستی در امثال شما، محمد عزیز ایجاد می شود تا تصمیم گیری هایت را دقیق تر یا به عبارتی محافظه کارانه تر کند.

این سدها و موانع و به قول تو « نقشه نکشیدن برای آینده» در حقیقت همان نازایی روانی است که بدنِ مردان اطراف 50 سالگی آن را به طور ناخودآگاه حس می کند. نازایی که جبری و فیزیکی نیستد ولی بسیاری از مردان را وا می دارد تا دست به ریسک کمتری بزنند. محمد عزیز البته هر مرد برای خودش موجود منحصر به فردی است و می تواند مجزا از این روند یا با فاصله زیادتر از این مسیر رفتار کند.

یکی از راه های به ظاهر موفق که هم باعث بالا بردن « لیبیدو» مردان پا به سن گذاشته می شود و ریسک پذیری را برای مردان بیشتر می کندد تمایل شان به زنان بسیار جوانتر از خودشان است. شکی نیست که بالا رفتن قدرت استقلال زنان و حق انتخاب بیشترشان برای ازدواج در دوره ما ، این شانس آخر را نیز با اما و اگرهای جدیدتوام کرده است. شاید برای همین است که بسیاری از زنان جوان بعد از آشنایی که نشان می دهند به امکان رابطه طولانی  با شما فکر نمی کنند.
محمد عزیز با استانداردهای دوران ما، شک نکن که هنوز در میدان مسابقه هستی و لحظه ایی دست از امید نکش و اگر داشتن همراه و همسر برایت مهم است با تمام قوا ضمن تسلط بیشتر بر دستورات پنهان و آشکارِ شخصیتت، میدان سراسر شور و زیبای «لیبیدو» را ترک نکن و نگذار اما و اگرها ترا از تب و تاب بیاندازند.

Men Have Biological Clocks, Too – Men and women are roughly equally likely to be infertile, but for years the focus has been on female treatments. Jacoba Urist

http://www.theatlantic.com/health/archive/2013/10/men-have-biological-clocks-too/280673/

Written By
More from بهمن
میدونم متاهله ولی جذبش شدم
ما در طی سال های گذشته مدام نامه های از زنان مجرد...
Read More