فرقه ها و گروه های مذهبی امریکا – خالصان

admin-ajax

شروع پیدایش امریکا با حضور جمعیت های کوچک مذهبی همراه بود. اولین گروه های تازه اسکان یافته معمولاً دسته های های کوچک مذهبی خالصان/  puritans، شاخه ایی از پروتستانها در انگلیس بودند که از جنگ بین کاتولیک ها و پروتستانها و حتی افراط کالوینیست ها که معتقد به سرنوشت از پیش مقدر شده بودند خسته شده بودند.

احساس عمومی بعد از کشف قاره امریکا در اروپا این بود که یک  باغ عدن جدید کشف شده است و بهتر است برای پاک ماندن و شروع یک زندگی ساده به آنجا پناه برد. مهمترین گرو های مذهبی انگلیسی که به صورت دستجمعی و  بیشتر از دیگران وارد کولونی های امریکا شدند خالصان ( Puritans ) بودند.

آنها با وجود محافظه کار بودن، نگاه مستقل و بی غل و غش تری نسبت به مسیحیت داشتند. آنها از وجود روحانیت حرفه ایی  و دم دستگاه و کلیساهای های مجلل ناراضی بودند. آنها با استفاده از نسخه های ترجمه انگلیسی انجیل، به شکل مستقل به دعا و نیایش می پرداختند و مراسم مذهبی شان را به شکل ساده انجام می دادند.

از مشخصات دیگر خالصان ( Puritans ) امریکا این بود که معتقد بودند طبیعت وحشی و دست نخورده به دنیای شیطان و گناه و نادانسته ها تعلق دارد به همین خاطر زندگی سخت کشاورزی و کار بر روی زمین بکر و تبدیل آن به زمین کشاورزی با زندگی معنوی شان عجین بود. ادعا می شود که یکی از خواص امریکایی ها سخت کوشی و در هر لحظه مفید بودن – Industriousness- ریشه اش به فرهنگ و زندگی خالصان امریکایی بر می گردد.

پهناوری و حاصلخیزی گسترده امریکا و اسکان پذیری واحد های کوچک اجتماعی در نواحی بسیار دور افتاده، همواره زمینه ساز شکل گیری و ماندگاری فرقه های کوچک مذهبی در امریکا بود.

در این میان حتی بخش هایی از فرقه های کوچک مسیحی شمال اروپا (هلند) نیز در اوائل قرن 18به امریکا آمدند تا زندگی مستقل دوباره ایی را به دور از تعقیب و تهدید حکومت های مذهبی کشورهای شان برقرار سازند که از جمله انها می توان به آمیش ها اشاره کرد.

به طور عمومی، در قرن های اولیه و دوران قبل و بعد از استقلال امریکا، تاثیر و اهمیت زنان در زندگی مذهبی خالصان که متکی به خانواده و سلامت اخلاقی از طریق تربیت مادر بودند بیشتر شد که اوج ان شگل گیری یک گروه خالصان به رهبری زنی به نام  Anne Hutchinson بود.

ناگفته نماند که فرقه های غیر مذهبی نیز با همان آرزوها و تخیلاتی که مذهبی ها را به امریکا کشاند نیز وجود داشت. فرقه هایی که برای فرار از هر نوع قانون و حکومت و حتی مذهب به امریکا آمدند نیز کم نبودند.

 

More from سعید داورپناه
Radiohead – من عوضی ام
دفعه قبل که اینجا بودی …  نمی تونستم تو چشمات نگاه کنم...
Read More