هیچکس از خودکشی مصون نیست

چهره حقیقی خودکشی از دید توماس جوینر پروفسور دانشگاه فلوریدا در پشت پرده عجیب و غیرعادی یک ناهنجاری روانی پنهان نشده است. به اعتقاد او، ترکیب سه عامل اساسی که زمینه فراهم شدنش در هر انسان عادی وجود دارد دست به دست هم می دهند تا خودکشی صورت بگیرد.

سه حلقه اصلی که در یک ترکیب به هم پیوسته، خودکشی را به پدیده ایی روزمره تبدیل می کند می تواند رشد بیسابقه خودکشی را در دنیای معاصر توضیح دهد.  مرحله اول« کمرنگ شدن دلبستگی» است.

بخش بزرگی از انسان معاصر، به سرعت در حال تنها شدن و از دست دادن دلبستگی و وابستگی به همنوع خود است. ازدواج ها کمتر و در سنین بالاتر به وقوع می پیوندد. فرزندان کمتر و طلاقهای بیشتری در خانواده ها به وجود می آیند.

او با زیرکی بسیار تلخی مثال می زند که که همه آدم هایی که به قصد خودکشی وارد محوطه یک پل بزرگ می شوند اگر قبل از رسیدن به نقطه مورد نظر برای  پریدن از پل، با یک لبخند ساده و آشنا روبرو شوند مرور دوباره ایی بر تصمیم شان مبنی بر پایان دادن به زندگی خواهند داشت .

او ضمن تکیه بر آمار اذعان می کند که، درصد خودکشی، در آدم های متاهل کمتر از مجردین می باشد. افراد طلاق گرفته از ریسک بیشتری برای خودکشی برخوردار هستند و مادرانی که فرزند خردسال دارند میل به خودتخریبی شان کاهش بسیاری می یابد. میل به مردن با تنهایی شروع می شود.

به طور مشخص، تحقیقات نشان داده است مادری با 6 فرزند به تعداد فرزندانش نسبت به زنی که فرزند ندارد مصونیت بیشتری در برابر خودکشی دارد. مادران شاید به خاطر مشکلات و دفاع از فرزندان شان بمیرند ولی معمولا خودتخریی نخواهند بود.

بخش بزرگی از انسان معاصر، به سرعت در حال تنها شدن و از دست دادن دلبستگی و وابستگی به همنوع خود است. ازدواج ها کمتر و در سنین بالاتر به وقوع می پیوندد. فرزندان کمتر و طلاقهای بیشتری در خانواده ها به وجود می آیند.

شعار زمانه ما وابستگی کمتر و فرار از هر نوع تعهد است. راحت و بی دردسر زیستن تبدیل به یک آرزوی همگانی شده است.

به همان نسبت، امنیت اجتماعی کمتر شده است و رقابت برای کار و پیشرفت باعث شده است تا فرصت برای ایجاد روابط عاطفی، همکاری، همدردی وهمراهی کمتر شود. به عبارت صریحتر، یافتن شانه ایی برای تکیه دادن، بیش از پیش نایاب شده است.

بخش اول   بخش دوم

Tony Dokoupil, Suicide Epidemic

http://www.thedailybeast.com/newsweek/2013/05/22/why-suicide-has-become-and-epidemic-and-what-we-can-do-to-help.html

* http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/914450

http://ccvillage.buffalo.edu/Abpsy/lecture9.html

 

More from ترجمه ونداد زمانی
سه عامل شیوع خودکشی در جهان
استاد دانشگاه ایالتی فلوریدا Thomas Joiner سه عامل را شناسایی کرده است...
Read More