همه خواسته‌های ما تقلیدی است

یک نظریه کمابیش جدید وجود دارد به نام « امیال تقلیدی» که توسط یک متفکر و مردم شناس فرانسوی پایه گذاری شده است. او معتقد است ما انسانها به طور غریزی فقط چند نیاز اساسی داریم نظیر غذا، امنیت و سکس که طبیعت ما بلد است دنبال این نیازها باشد.

ما آدمها ولی برعکس سایر حیوانات قادر هستیم علاوه بر نیازهای اساسی خواسته های را نیز داشته باشیم. این به خاطر مغز ما است که می تواند بیرون از واقعیت کنونی را تخیل کند.

ما خودمان به طور طبیعی خواسته ایی نداریم ولی می توانیم خواسته های دیگران را تقلید و کپی کنیم.

متفکر فرانسوی « رنه جرارد» می گوید در دنیای قدیم چون اکثریت بشر درگیر نیازهای اولیه غریزی برای بقا بودند عملا خواسته چندانی نداشتند. در تصورشان هم نمی گنجید. برای همین تنها خواسته های که به فکرشان می رسید آرزوی یک زندگی رویایی بعد از مرگ در محلی به نام بهشت بود که مذاهب به انها وعده می دادند.

در بعضی نقاط سیاره ما اگر مدتی، زندگی بدون جنگ و قحطی و بیماری های فراگیر کشنده ادامه پیدا می کرد آدمها با دیدن نوع زندگی و رفتار شاهان و زمینداران بزرگ، گاهی می توانستند خواسته های آنها را تقلید کنند.

با آمدن تغییرات وسیع انقلاب صنعتی ( ماشین بخار، تلگرام، رشد روزافزون تکنولوژی چاپ و خبر، افزایش قدرت جابجایی و سفر بشر) و از همه مهمتر سیستم تولید کارخانه ایی که مقدار کالاها و انواع شان را هزاران هزار برابر کرده بود به مرور بشر این فرصت را یافت که خواسته های تقلیدی قابل دسترس داشته باشد.

در طی ۱۵ سال گذشته گسترش اینترنت و صاحب دفترچه های شخصی شدن بیش از ۳ میلیارد انسان در شبکه های اجتماعی باعث شد خواسته های انسانها هر روز بیشتر شود و ماجرای تقلید خواسته های دیگران یکی از مهمترین رفتار اکثریت بشر گردد. این روزها ستارگان سرگرمی ها و ورزش و افراد بسیار موفق به منبع تقلید خواسته های بشر تبدیل شدند.

این تحول سراسری بشر از درجا زدن در مرحله نیازهای اساسی به خواسته های بی پایان دنیای کنونی دوره بسیار پر تنش و نامعلومی است که هم ممکن است به از بین رفتن طبیعت زمین به خاطر الودگی ناشی از مصرف بیش از حد گردد یا جهش تکنولوژی جدیدی صورت بگیرد که اجازه بدهد بشر تا حد خدایی و جاودانگی به مصرفش بیفزاد.


What is Mimetic Desire?





More from ماهان طباطبایی
مردان و سلام‏‌های یواشکی‌شان به همدیگر
مردان در هر کجای دنیا بدون اینکه شاید حتی متوجه باشند وقتی...
Read More