مقصر اصلی مرگ پناهجویان، حکومت‌های فاسد آنها است

این روزها مقایسه مرگ تعداد بیشماری از پناهجویان در سواحل یونان را در برابر مرگ ۵ ثروتمند غرق شده در زیردریایی خصوصی می گذارند تا مثل همیشه خشم مردم را به جای اینکه به سمت عاملین بدبختی اولیه پناهجویان بکشانند به سمت ثروتمندان دنیای بیرون سوق دهند.

پناهجویان غرق شده از سرزمین های گریخته اند حکومت های فاسدی دارند که با ادعای خداپرستی و اخلاق، زندگی را چنان غیرقابل تحمل کرده اند که پناهجویان هر ریسکی را به جان می خرند تا از آن محوطه بگریزند.

در این بین فقط یک لذت وافر در یافتن « دشمن بدبختی ها» در خارج از این سرزمین های فقیر مدام در خاورمیانه و افریقا جار زده می شود.

مدیران سیاسی جانی و فاسد سرزمین هایی که مردمش به ناگزیر ترک وطن می کنند انگشت اتهام را به سمت دشمنان فرضی بیرون کشور گرفته اند تا دزدی و جنایت خودشان را بپوشانند.

مشکل اجتماعات بشری ثروتمندان نیستند. برای مثال زیردریایی های گرانقیمتی که یک عده مخصوص استفاده می کنند یا آنها که به سفر فضایی گرونقیمت میروند… همه شان دارند قدم های اول تکنولوژیهای ریسک دار و پر هزینه را می پردازند.

هفتاد سال پیش شاید ۱ درصد بشر می توانست با هواپیما برود به دیدن پاریس و رم و پراگ … الان میلیونها شهروند عادی شهرهای جهان هر سال می توانند بروند مسافرت هوایی برای دیدن دنیا.

همین تلفن های شخصی شروع استفاده اش توسط جاسوسها بود یا مدیران ثروتمند شرکت های بزرگ ولی بعد تبدیل شد به تلفن میلیاردها انسان… هر چه را که مثال بزنیم اولش آنها که پول داشتند دادند و خریدند و استفاده کردند بعد به همه رسید.

همین الان اگر مثلا آیفون ۲۰ بیاد و ۱۰ برابر گرانتر هم باشد آنها که پولدار تر هستند می خرند. آنقدر میخرند تا کم کم ایفون ۲۰ تولیدش ارزون بشود چون ایفون ۲۱ می اد و …

ثروتمندان پول خرج می کنند برای جت خصوصی بهتر سوار شدن. ماشین سریعتر و مطمئن تر … ساعت های گرانقیمت دقیقتر، همه اینها یعنی سرمایه برای کشف و اختراع تکنولوژی که به بهتر شدن مصارف و بهداشت و صنعت عمومی برمیگردد…

دلیل اصلی فقر سرزمین هایی که مهاجرت در آنها صورت می گیرد و مشکل همه بدبختی ها و رنج مردم شان، حکومت های نابخرد فاسد شان هستند.

More from ونداد زمانی
ایفای نقشِ خدا توسط دانشمندان
فیلیپ بال بعد از نزدیک به ۲۰ سال نویسندگی در رسانه ها...
Read More