مردان فکر می‌کنند بعد از ۴۰ سالگی نیازی به دوست ندارند

می‌گویند عاشق شدن یعنی کور شدن. یعنی قدرت دیدن شخصیت و حتی ظاهر واقعی فردی که عاشقش شدی را نداری. اما دوستی یعنی بستن چشم به طور اختیاری.

به عبارتی وقتی با یکی دوست هستیم تصمیم می گیریم از غفلت ها و ضعف ها و اشتباهات دوست چشم پوشی کنیم.

فیلم زیبای ایرلندی The Banshees of Inisherin در باره دو دوست قدیمی به نوعی در باره این حقیقت است که یکی از دو دوست تصمیم می گیرد دست از چشم پوشی بردارد و متوجه شود که دوست صمیمی اش آدم بسیار معمولی و حوصله سر بر است و دیگر نمی خواهد و نمی تواند از مصاحبت با او لذت ببرد.

فیلم مثلا در یک روستای ۱۰۰ سال پیش ایرلند اتفاق می افتد و به هر حال ادا و اطوار آدمها خشن و سردتر از دنیای امروز است. وقتی یکی از آن دو پی می برد که دوستش دیگر علاقه ایی به ادامه دوستی ندارد به یکبار همه هویت و شخصیت و موقعیتش در روستا و در میکده روستا به زیر سوال می رود.

اما نکته ایی که می شود از این فیلم کسب کرد این است که متاسفانه دوستی مردانه همچنان به شکل های ناراحت کننده ایی مدام به هم می خورد.
به نظر می رسد این اصل در تربیت مردان نادیده گرفته شده که انسان نیاز به دوست در همه سنین زندگی دارد.

ما مردان متاسفانه فقط دو سوم حرف های فیلسوف یونانی ارسطو در باره تعریف دوست را اجرا می کنیم. ارسطو معتقد است ما نیاز به ۳ نوع دوست داریم.

۱-دوست به درد بخور: که برای حل مسائل و مشکلاتی که زندگی روزمره ایجاد می کند مفید هستند.مثل دوستی که حسابدار خوبی است یا دوستی که تبحری در تعمیر وسایل دارد یا …

۲- دوست برای الواطی: از مهمونی و بیرون رفتن تا کبابخوری و عرق خوری و فوتبال و …

۳- دوست صمیمی همیشگی: ارسطو این نوع سوم از دوست را بسیار ضروری می داند چون برای روحیه و سلامت ما بسیار خوب است..

متاسفانه آمار و تجربیات و مشاهدات نشان می دهد که ما مردان به مرور که از ۴۰ سالگی عبور می کنیم فکر می کنیم نیازی به دوست همیشگی و صمیمی نداریم.

شاید چون نسل های قبلی مردان اغلب وقت و انرژی شان صرف خانواده ( همسر و فرزندان) می شد عملا بهای کمتری به داشتن دوست صمیمی می دادند و طبیعتا به مرور دوستانی که داشتند را از دست می دادند.

اما حتی این روزها که بخش بیشتری از مردان مجرد می مانند همچنان نیاز و ضرورت دوستان صمیمی و همیشگی در آنها رنگ می بازد. اتفاقی که تاثیرات منفی و ناخوشایند در سلامت روحی و جسمی شان خواهد گذاشت.

Friends are good for us … so why do many men have none at all?

Written By
More from Saide Kardar
من لاک نمی زنم لاکن لاک زنندگان را دوست دارم
این اواخر جسته و گریخته در ادارات یا  محل های شلوغ و...
Read More