مرحله دوم جنبش زن زندگی آزادی

هر جنبش اصیل همواره با پیدایش فاز نخست رمانتیسم سیاسی آغاز می‌شود و پیروزی‌اش وابسته به عبور از فاز دوم همین رمانتیسم سیاسی است. در فاز اول، انرژی فوق‌العاده‌ای آزاد می‌شود که قدرت امواج آن ایده‌ی همبستگی رمانتیک را می‌سازد.

مردم با نیرویی که رمانتیسم سیاسی در اختیارشان می‌گذارد به شکلی افراطی یکصدا می شوند، هدف مشترک را با حذف تفاوت‌ها می‌یابند و افق‌ها را نزدیک‌تر از آنچه هست، می‌بینند. شور و عشق و خشم و آدرنالین نخستین گام بلند جنبش را برمی‌دارد. بدون این گام نخستین، بدون این شور بی‌پروا که شجاع‌ترینِ جان‌ها بهایش را می‌پردازند و آینده را تا ابد مدیون خود می‌کنند، هیچ جنبش دوران‌سازی آغاز نمی‌شود.

اما فاز دوم رمانتیسم سیاسی پس از سرخوردگی ناشی از عدم تحقق فوری انقلاب، در آمیزه‌ای از افسردگی و پارانوییای سیاسی از راه می‌رسد. مرزبندی‌های سیاسی جدید وضوحی افراطی می یابند.

بگو‌مگو‌ها، برچسب‌زنی‌ها و تهمت‌زنی‌ها آغاز می‌شود و گروه‌هایی که مقبولیت عمومی یافته‌اند، یکدیگر را به خیانت متهم می‌کنند. نشانه‌ی بارز این مرحله نوعی اکستریمیسم پارانویید است. هر گروه دربه‌در به دنبال نشانه‌های سهمناک خطر در گروه مقابل می‌گردد و تلاش می‌کند تا با تفسیر افراطی رفتارهای رقیب، ایده‌های آنها را به منزله‌ی فاجعه‌ای قریب‌الوقوع معرفی کند. و گروه دیگر نیز متقابلاً برای دفاع از خود ضدحمله می‌کند.

در این بازی هر گروه از طرف مقابل هیولایی قادر و متعال می‌سازد که تحت برنامه‌ای دقیق مشغول توطئه برای تاسیس دیستوپیا است و همواره چیزی شرارت‌بار پشت هر گفته و رفتارش وجود دارد.

اما این بازی رمانتیک به مرور فرسایشی می‌شود و رمانتیسم سیاسی در پرتو واقعیت موجود رنگ می‌بازد. و دیر یا زود آنها که رضا پهلوی را سمبل فاشیسم شوونیستی و استبداد شاهی، حامد اسماعیلیون را مجری تجزیه‌ی ایران، و توییت‌های چهار تا فعال کارگری را نشانه‌ای از تاسیس اتحاد جماهیر شوروی آینده می‌بینند، به محدودیت‌های ناگزیر دشمنان خودساخته‌شان در جهان امروز پی می‌برند.

آنها با سرد شدن آتش خشم درون‌خانواده‌ای، با این واقعیت روبرو می‌شوند که طرف مقابل حتا اگر بخواهد نیز در مناسبات امروز جهان توان آن میزان عاملیت را ندارد. این زمانی است که همه‌ی آنها دعوا بر سر هیچ را رها می‌کنند و دوباره  سر برمی‌گردانند تا به نیشخند رژیم مستقر که با خیالی آسوده صبح‌ها اعدام می‌‌کند و بعدازظهرها مشغول تصویب لایحه‌ی دوفوریتی مبارزه با سگ‌گردانی است، پاسخ دهند.


از صفحه‌ی میلاد روشنی پایان

#رمانتیسم_سیاسی#عقلانیت_سیاسی#ایران#رضا_پهلوی#حامد_اسماعیلیون#زن_زندگی_آزادی

Written By
More from ناشناس
خوشا شیراز و وضع بی مثالش
لوبیا پلو با ترشی - ما می بوسیم تو کور شی
Read More