بادگیرهای شناور جدید به کمک سیاره ما می‌آیند


در درون دریاها آنقدر بادهای قدرتمند و سرگردان هستند که به اندازه دو برابر مصرف سالانه بشر می توان از آنها انرژی گرفت. به عبارتی اگر قادر باشیم با هزینه کمتر و ابداع شیوه های بادها و طوفان های درون دریاها را به خدمت بگیریم قادر خواهیم بود مقدار آلودگی سیاره مان را به کمترین حد ممکن برسانیم.

ایجاد انرژی با هر وسیله ایی ( نفت، گاز، ذغال سنگ، راکتور هسته ایی و خورشید) خودش نیاز به صرف انرژی دارد و توربین های بادی درون آبها کمترین کربن و آلودگی را ایجاد می کند. تنها مشکلی که تاکنون جلوی توسعه توربین های بادی را گرفته است هزینه تولید انرژی شان است.

توربین سه پره ایی بسیار بزرگ تاکنون بهترین و ارزانترین تکنولوژی بوده است. پول و تحقیقات علمی وسیعی توسط دانمارک و انگلیس و امریکا صرف شده است تا ضرر محیط زیستی اطراف توربین ها در حداقل ممکن باشد. اما توربین های بزرگ در برابر طوفانها شکننده هستند و معمولا پره های شان بسته می شود. با این وجود، تخریب مداوم آنها توسط طوفانها هزینه شان را بالا نگه داشته است.

بادگیرهای شناور جدید مهندسین نروژی که ترکیبی از حدود ۱۰۰ توربین کوچک هستند هم می توانند سهم بیشتری از بادهای روی آبها را تحت پوشش برای ذخیره قرار دهند هم برعکس بادگیرهای تک توربین بزرگ، می توانند درون طوفانها و بادهای سریع و بسیار پر قدرت به کارشان ادامه دهند.

مجموعه بادگیرهای چندین توربینه عملا می توانند ۵ برابر توربین های بسیار بزرگ انرژی ذخیره کنند و این قدم اساسی می تواند قیمت تکنولوژی بادگیرهای دریایی آینده را شدیدا کاهش دهد. اتفاق فرخنده ایی وقتی به مرحله تولید انبوه برسد به تنهایی برای مصرف انرژی بشر کافی است.



https://www.designboom.com/technology/floating-wind-power-windcatcher-multiple-turbines-03-15-2023/

https://windcatching.com/technology

https://medium.com/predict/this-bizarre-wind-turbine-could-make-offshore-wind-the-ultimate-clean-energy-a6fb0520da59



More from مرد روز
هشت عکس هفته – تظاهرات شیلی
همه تظاهرات و اعتصاب سراسری شیلی با گران شدن بلیط اتوبوس و...
Read More