راه جدید برای استفاده از انرژی اتمی، راکتورهای خیلی کوچک

بخش بزرگی از اکتشافات و اختراعات بشر در دوران جنگ همیشگی بشر با همدیگر ایجاد شده است. تسلط کامل بشر در استفاده از آهن و وسایل منفجر کننده که حاوی انرژی تخریبی زیاد هستند از درون رقابت های جنگی ملتها سر برآورده است.

وزارت دفاع و پنتاگون همیشه تامین کننده اصلی بودجه بسیاری از دانشگاه های اصلی سازنده اکتشافات و اختراعات از جمله ام ای تی بوده است. بی دلیل نیست که حدود ۸۰ درصد تکنولوژی زندگی مدرن از ماکروویو خانگی تا تلفن و حتی اینترنت با پول وزارت دفاع امریکا به عرصه کاربردی رسیده است.

وزارت دفاع امریکا این اواخر قراداد ۳۰۰ میلیون دلاری با کمپانی رولز رویس بسته است تا بتواند راکتورهای اتمی بسیار کوچک بسازد… دلیل اصلی این سرمایه گذاری پنتاگون در درجه اول یافتن انرژی جدید برای راندن سوخت ماشین جنگی امریکا است. میلیونها ماشین و وسیله مصرف کننده انرژی در صدها پادگان داخل امریکا و خارج کشور وجود دارند که مشغول بلعیدن انرژی زغال سنگ و نفت و گاز هستند.

پنتاگون از شرکت هوایپما سازی رولزرویس خواسته است که شریک این پروژه علمی گردد با این چشم انداز که ساختن راکتورهای اتمی کوچک برای تولید انرژی کارخانه های تولیدی و خدماتی و زندگی و مصرف در شهرها نیز کاربرد داشته باشد.

ناسا به عنوان شرکت صنایع فضایی نیز مدتها است دنبال انرژی جمع و جور برای موشک ها و سفینه های فضایی خود است و نصب یک راکتور کوچک شاید تنها راه حل ممکن برای پروازهای بسیار طولانی در فضا باشد.

تلفیق این سه شرکت در یافتن شیوه جدید و بی خطرتر و سبک تر از انرژی اتمی می تواند یک تغییر بزرگ جهانی در کاهش تولید کربن در سیاره ما ایجاد کند.

ایده کندوهای اتمی کوچک قبلا توسط شرکت های کانادایی به مرحله تولید و استفاده هم رسیده است. اما راکتورهای جدید پنتاگون، رولزرویس و ناسا می تواند در حد نصب در کارخانه ها، سفینه ها و حتی موسساتی ترابری مورد استفاده قرار بگیرد. ساختمان های عظیم مسکونی، بیمارستانها و سایر جاهایی که نیاز به سوخت زیاد و همیشگی دارندنیز می توانند از این تکنولوزی بهره ببرند.

تکنیک اصلی که راکتورهای اتمی را می تواند بسیار کوچک و مطمئن بسازد استفاده از گاز هلیوم به جای آب به عنوان محفظه نگهدارنده سوخت اتمی است. گاز هلیوم هم می تواند جای بسیار کمتری برای حفظ کندوها فراهم کند هم قادر است در حرارت بسیار بالا نیز کاربردش را حفظ کند و خطر ذوب شدن کندوها را شدیدا کاهش دهد.



DoD & Rolls Royce Will Develop A Revolutionary New Nuclear Reactor

https://gain.inl.gov/GAINEPRINEI_MicroreactorProgramVirtualWorkshopPres/Day-2%20Presentations/Day-2-am.02-Nichols_PeleProgOverviewPublicMarch2020%2C19Aug2020.pdf

https://www.business-live.co.uk/manufacturing/rolls-royce-working-300m-department-24662057

More from مرد روز
رقابت مردان ۳۸ کشور برای انتخاب آقای جهان
از ۵ سال پیش مسابقه آقای جهان به سبک رقابت های ملکه...
Read More