ترغوزآباد و نیروگاههای اتمی کانادا

هفته گذشته پنجاهمین سالگرد تاسیس نیروگاه اتمی پیکرینگ در کانادا بود. این نیروگاه که در نزدیکی تورنتو واقع شده است و تا سه سال دیگر از دور خارج خواهد شد در زمان اوج فعالیتش ۴۰۰۰ مگاوات برق اتمی تولید میکرد.

این نیروگاه نخستین نیروگاه «کندو» در دنیا بود و از افتخارات کانادا در حیطه فناوری است. این گونه از نیروگاهها که علاوه بر کانادا در چین، کره جنوبی، آرژانتین، هند، پاکستان، رومانی و چند کشور دیگر هم استفاده میشود نیازی به اورانیوم غنی شده ندارد بلکه سوختش اورانیوم طبیعی است.

نیروگاه بروس واقع در جنوب غرب انتاریو هم که با تولید ۶۵۰۰ مگاوات دومین نیروگاه اتمی بزرگ دنیاست از همین فناوری استفاده میکند. برای مقایسه بد نیست بدانید نیروگاه اتمی بوشهر با این همه دردسر و هزینه قرار است فقط ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید کند.

به نظر من، هر کشوری که کک بمب اتم به تنبانش نباشد، میتواند از این فناوری بسیار صلح آمیز هسته ای استفاده کند. بیش از هشتاد و پنج درصد برق استان انتاریو از فناوری کندو تامین میشود بدون آنکه کانادا احتیاج به حتی یک سانتریفوژ برای غنی سازی اورانیوم داشته باشد.

بنیامین نتانیاهو گفت اسرائیل از ترغوزآباد اسناد محرمانه ای دزدیده و به آمریکا ارائه کرده. دونالد ترامپ گفت مطابق آن اسناد از برجام خارج شده. ظریف موضوع ترغوزآباد را مسخره کرد. اما بعدا معلوم شد جدا در ترغوزآباد مدارک هسته ای پنهانی بوده است. حالا حسن روحانی در آخرین روز ریاست جمهوری اش اعتراف میکند که ترغوزآباد و اسناد محرمانه اش و دزدیده شدنشان و ارائه شان به دونالد ترامپ واقعی است.

جمهوری اسلامی اما هنوز اندر خم همان کوچه ترغوزآباد است.

دی ۹۶ اولین علامت را به صهیونیست ها و ارتجاع منطقه داد که می شود برجام را بهم زد. اسنادی دروغ و راست اسرائیلی ها بردند و منتشر کردند و به ترامپ گفتند براساس این اسناد چیزی از برجام نمی ماند. راست و دروغ آن اسناد هم گذشت.

More from ایمان کمالی سروستانی
از گروههای مخالف حکومت در خارج، انتظار کار انقلابی و عظیم ندارم
من شخصا فکر میکنم مردم ایران بالاخره یک راهی برای عبور از...
Read More