چطور ماهرانه احترام دیگران را کسب کنید

قدرت و ثروت ممکن است باعث شود دیگران از شما حساب ببرند ولی احترام را باید به دست آورید. احترام واقعی به بعضی افراد اتوماتیک وار صورت می گیرد. اما چه چیزهایی باعث می شود که ما سطوح مختلفی از احترام را برای دیگران در نظر می گیریم؟ 

۱– بر محیط  مسلط باشید

بعضی از روانشناسان معتقدند که برداشت اولیه ایی که از شما و شخصیت تان صورت می گیرد در لحظه رودرویی اولیه دیگران با شما نیست. آدمها خیلی قبل از اینکه روبروی شما بایستند با یک نگاه قضاوت اولیه شان را انجام می دهند.

اغلب ما وقتی وارد یک جمع می شویم با حالتی کمابیش مشکوک به اطراف و آدمها می نگریم و این حس ناخودآگاه را به دیگران منتقل می کنیم که نگرانیم. چشمان ما مضطرب و مشکوک به هر طرف می چرخد.

چون فکر می کنیم به هر دلیلی متعلق به این جمع یا سطح اجتماعی نیستیم. یا کمتر پول داریم یا لباس مان به شیکی بقیه نیست یا مسن تر و یا جوانتریم. ما به هر دلیلی احساس راحتی نمی کنیم چون حس می کنیم از بقیه کمتریم.

این حس عمومی که از خودمان بروز می دهیم به صورت غریزی توسط دیگران دیده خواهد شد. البته خیلی ها هستند که با پرحرفی یا آراستگی بیش از حد یا به رخ کشیدن ثروت و دانش سعی می کنند کمبودی که در وجودشان حس می کنند را بپوشانند. 

۲- مرام و پرنسیپل

این مرحله کسب احترام بعد از اشنایی اولیه صورت می گیرد. بسیاری از قضاوت های اولیه ما نسبت به دیگران به مرور تغیر می کند. ما به مرور به بعضی اراد احترام بیشتری قائل می شویم چون شاهد تکرا مرام و پرنسیپ های ثابت در آنها هستیم.

دوستانی داریم که می گویند مشروب نمی خورند یا سیگار نمی کشند یا دوست ندارند برقصند یا پرخوری نمی کنند یا قبلا اعلام کرده اند نظاافت شخصی برای شان مهم است ولی کم کم شاهد شکستن پرنسیپل های ادعایی شان می شویم و به همان نسبت نیز از احترام ما کاسته می شود.

اگر یک کاراکتر مشخص برای خودتان نسازید و مرام های مشخص نداشته باشید دیر یا زود هویت تان اشکار می گردد. برای همین داشتن یک شخصیت با مرام و پرنسیپ عملا یعنی  « من هر ادعای رفتاری که دارم قبل از همه وقتی که تنها هستم را زندگی کنم»

ما آدمها سرشار از خطاهای متنوع هستیم و برای همین مغز ما در تشخیص ضعف و خطای دیگران مهارت غریزی دارد. ما وقتی برای یک نفر احترام بیشتر قائلیم که هم مرام و پرنسیپ داشته باشد هم تا حد ممکن از آن تخطی نکند.

کار سختی است احترام واقعی به خود و قابلیت های واقعی خویش… ولی بعضی ها به یک بالانس مطبوع از وجود درونی خود و انعکاس بیرونی اش می رسند. بعضی هایی که احترام دیگران را به طور اتوماتیک و بدون هیچ تلاش اضافی کسب می کنند.

 

How to subtly influence people’s perception of you

Photo by Brett Sayles from Pexels

 

More from مرد روز
جمعیت کنونی زمین، ۳۸ درصد احتمال دارد یک بیماری فراگیر دیگر را ببیند
دانشمندان یکی از دانشگاه های امریکا بر اساس آمار ثبت شده بیماری...
Read More