بانکِ ذخیره دانه‌های گیاهی در سیاره ما

در سراسر سیاره ما حدود ۱۷۰۰ بانک ذخیره دانه های گیاهی وجود دارد که هر کدام شان بین ۱۰ هزار تا بیش از ۵۰۰ هزار دانه نباتی را برای روز مبادا ذخیره می کنند. از بین رفتن مداوم انواع وسیع گیاهان به خاطر دستبرد مداوم بشر بر طبیعیت، تخریب ناشی از گرمایش زمین و احتمال جنگ های اتمی دلایل اصلی این تلاش گسترده علمی است.

هزینه اولیه موسسات حفاظت دانه های نباتی را معمولا حکومتها تقبل می کنند ولی ادامه فعالیت های شان به دوش کمکهای مالی موسسات خصوصی و مردم می باشد. نگرانی واقعی که زمین ما روزانه روبرو است از بین رفتن انواع بی نظیر تنوع گیاهی است.


بدبینانه ترین سرانجام ها برای آینده حیات گیاهی زمین باعث شد که بانک دانه های گیاهی نروژ برپا شود. این بانک نباتی در یک محوطه بسیار سرد نزدیک قطب شمال ساخته شده است. ساختمانی که دانه های گیاهی سراسر جهان را در منهای ۱۸ درجه نگه می دارد. ساختمانی که ضد تاثیرات گرمایش زمین، جنگ اتمی و زلزله می باشد

چینی ها تمرکز ذخیره و حفظ دانه های نباتی را بر روی دانه های وحشی گذاشته اند. این مرکز با مجهزترین وسایل تکنولوژیک مدام به ذخیره بانک نباتات وحشی می افزاید. بسیاری از این موسسات ذخیره مسیر کامل تولید و کشت نباتات را هم انجام می دهند و همزمان گرمخانه های دقیق برای تضمین سلامت و بقای دانه ها فراهم می سازند.

بانک دانه های نباتی انگلیس به نوع خود در برگیرنده متنوع ترین بذر گیاهان جهان است. دانه های نباتی از ۹۷ کشور جهان در این موسسه علمی گرد هم آمده است و بیش از ۶۰ هزار دانه را تاکنون ذخیره و محافظت کرده است.

بومیان مناطق کوهستانی پرو با هماهنگی آژانس های علمی جهان مشغول حفظ و نگهداری انواع سیب زمینی های بومی هستند. بومیان پرو در دامنه کوهها درون دره مقدس مشغول کشت و تکثیر و به تعریف خودشان حفاظت انواع سیب زمینی ها هستند. بیشتر از ۲۳۰۰ نوع سیب زمینی توسط ۶ قبیله که ساکن دامنه دره مقدس هستند حفاظت می شوند.

سیب زمینی از حدود ۸ هزار سال پیش در محوطه مرزی پرو و بولیوی توسط بومیان شناخته و مورد استفاده قرار گرفته است.

بزرگترین مرکز ذخیره و نگهداری و تحقیق نباتات سیاره ما در استان کلورادو امریکا است که بیش از نیم میلیون دانه گیاهی را تاکنون حفظ و آرشیو کرده است.

این موسسه علمی ظرفیت محافظت یک و نیم میلیون دانه نباتی را دارد و مدام از همه نقاط جهان به این انبار گیاهی افزوده می شود. این مرکز تحقیقاتی ضمن کشت و تایید سلامت هر دانه، مرکز ارسال دانه به همه موسسات تحقیقاتی سایر کشورها نیز می باشد.

Seed banks: the last line of defense against a threatening global food crisis

More from مرد روز
یک منطق قدیمی مسیحی برای رشد شخصیت
ما انسانها همیشه تلاش می کنیم رفتار بهتری داشته باشیم. برای همین...
Read More