پیشبینی ۳۰ سال آینده

نویسنده آمریکایی اریک هوئل معتقد است بهروزی عمومی و تحمل « غیرخودی» در ۳۰ سال آینده بیشتر خواهد شد. رابطه کشورها به سمت مسیر برد – برد خواهد رفت و طبیعتا جنگ جهانی دیگری به وقوع نخواهد پیوست.

به نظر او سه عامل مثبت را در ۳۰ سال آینده می شود پیشبینی کرد: ۱- رشد دانش عمومی به خاطر اینترنت ۲- افزایش قدرت زنان در همه زمینه های کار و زندگی ۳- شبیه شدن سطح سلیقه و مصرف بخش بزرگی از بشر …

او می گوید برای پیشبینی ۳۰ سال آینده بهتر است ۳۰ سال به عقب برگردیم و ببینیم چه چیزهای در حال رشد و تحول بودند.

اول از همه در طی سه دهه گذشته شاهد تولد و تحول دنیای اینترنت بوده ایم. اتفاقی که باعث شد بشر کنجکاوی اش برای خواستن و دانستن بیشتر شود.

دوما: در ۳۰ سال گذشته شاهد رشد قدرت و استقلال زنان در همه زمینه های زندگی بوده ایم. برای همین در ۳۰ سال آینده شاهد قدرت بیشتر زنان و تا حدودی برتری شان در همه زمینه های شغلی و اجتماعی باشیم.

سوما: اریک هوئل پیشبینی می کند اقتصاد سیاره ما به سمت یک مجموعه جهانی متشکل از سرمایه افراد متمول همه ملت های زمین می رود. یعنی صاحبان شرکت های ماشین سازی ژاپن، تولیدات چینی، نرم افزار تایوانی تا ماشین آلمانی، مالکین بین المللی بورس این شرکتها هستند.

دنیا عملا تبدیل به یک دهکده جهانی می شود که می تواند همه جای سیاره ما را از همه خدمات و تولیدات مصرفی مشابه برخوردار سازد. مهم این است که همه مارک های تلفن و یخچال و ماشین و کفش و داروها و کامپیوتر و دانش درون اینترنت در دسترس همه جهان است .

همه میلیاردها انسان که در شبکه های اجتماعی هستند می دانند دختر مایکل در امریکا و پسر مش حسن در مراغه با کی ازدواج کرده اند و چه تلفن و یا چه ماشینی دارند.

اریک هوئل البته نگاهش به ۳۰ سال اینده کمی بدبینانه است و معتقد است دیکتاتوری های نرمِ چین و روسیه قوی تر از پیش خواهند بود و حتی کشورهای صنعتی غربی هم تمایل به داشتن دیکتاتوری های نرم خواهند داشت. کلا شهروندان جهان بی عارتر نسبت به وضعیت شان می شوند چون وضعیت زندگی مصرفی شان بهتر می شود.

مورد بسیار مهمی که البته این نویسنده نادیده گرفته شده است سلامت زمین است و اینکه افزایش تصاعدی مصرف عمومی بشر ممکن است زمین و حیات آن را دچار اختلال اساسی سازد. بشر ۳۰ سال بعد حتما باید تصمیم سریع و هوشمند برای جلوگیری از خفه شدن زمین هم بگیرد.

Written By
More from Saide Kardar
چند روزی است گیاهخوار شدم ولی از نوع ساده و ممکن
نمی دانم چطور به این تصمیم رسیدم ولی یکدفعه به نظرم آمد...
Read More