باطری جدید ارزانتر از نفت و زغال سنگ

کمپانی « فرم انرژی» بعد از ۱۰ سال تحقیق با پشتیبانی مالی میلیاردرهایی نظیر بیل گیت و جف بزوس و حتی کمپانی های تولیدی، امسال رسما باطری های « هوا- آهن» را وارد بازار کرده اند.

باطری های کنونی دنیا که اساس شان لیتیوم – آیون است با وجود پیشرفت های تکنولوژی به چند دلیل محدود و کافی نیستند.

باطری های لیتیوم آیون نیاز به مواد گرانقیمتی نظیر آیون و کبالت و نیکل دارند که مراحل استخراج و تبدیل شان، آلودگی و هزینه زیاد دارد. به طور معمول هر کیلووات باطری لیتیوم- آیون حداقل بین ۵۰ الی ۸۰ دلار هزینه برمی دارد.

باطری لیتیوم- آیون با وجود سبک بودن و استفاده در ماشینها، کامپیوتر و تلفن های هوشمند، تکرار شارژ و تخلیه شان ۳ هزار بار و عمر مفیدشان کمتر از ۱۵ سال است.

باطری های هوا- آهن در شروع کار هزینه تهیه و انبارش زیر ۲۰ دلار برای هر کیلو وات است. قیمتی که می تواند نفت و ذغال را در دنیای انرژی کاملا از بازار تولید انرژی خارج سازد. ضمن آنکه همه می دانند هزینه تکنولوژی جدید به سرعت تحول و در نتیجه کاهش می یابد.

باطری های آهن – هوا ۳۰ سال عمر مفید دارند و تکرار تخلیه و شارژ آن ۳ برابر باتری های موجود است. باتری لیتیوم- آیون مثل نفت و زغال سنگ از بین نخواهند رفت چون ظریف بودن شان هنوز در دنیای تلفن و تولیدات بسیار ریز،‌ ضروری خواهد بود.

به غیر از ارزانی و بی ضرر بودن، دلیل دیگر مفید و سراسری شدن باطری های آهن – هوا این است که از زمان طولانی برای نگهداری و ذخیره برخوردار هستند.

باطری‌های لیتیوم – آیون حدود چهار ساعت قادر به ذخیره و رهاسازی انرژی است. برای همین امکان اتکا به انرژی شان برای چرخاندن سوخت شهرها وجود ندارد. اما باتری های هوا – آهن ۱۵۰ ساعت قدرت استفاده مداوم دارند.

باطری آهن – هوا بدون شک و البته بی سر و صدا یکی از بزرگترین قدم های بشر در زمینه تولید انرژی سالم و سلامت زمین خواهد بود.

Meet the Year’s Biggest Technological Breakthrough

More from مرد روز
معماری خانه‌های چرخان
خانه ایی که می بینید توسط دو معمار هنرمند امریکایی ساخته شده...
Read More