باطری جدید ارزانتر از نفت و زغال سنگ

کمپانی « فرم انرژی» بعد از ۱۰ سال تحقیق با پشتیبانی مالی میلیاردرهایی نظیر بیل گیت و جف بزوس و حتی کمپانی های تولیدی، امسال رسما باطری های « هوا- آهن» را وارد بازار کرده اند.

باطری های کنونی دنیا که اساس شان لیتیوم – آیون است با وجود پیشرفت های تکنولوژی به چند دلیل محدود و کافی نیستند.

باطری های لیتیوم آیون نیاز به مواد گرانقیمتی نظیر آیون و کبالت و نیکل دارند که مراحل استخراج و تبدیل شان، آلودگی و هزینه زیاد دارد. به طور معمول هر کیلووات باطری لیتیوم- آیون حداقل بین ۵۰ الی ۸۰ دلار هزینه برمی دارد.

باطری لیتیوم- آیون با وجود سبک بودن و استفاده در ماشینها، کامپیوتر و تلفن های هوشمند، تکرار شارژ و تخلیه شان ۳ هزار بار و عمر مفیدشان کمتر از ۱۵ سال است.

باطری های هوا- آهن در شروع کار هزینه تهیه و انبارش زیر ۲۰ دلار برای هر کیلو وات است. قیمتی که می تواند نفت و ذغال را در دنیای انرژی کاملا از بازار تولید انرژی خارج سازد. ضمن آنکه همه می دانند هزینه تکنولوژی جدید به سرعت تحول و در نتیجه کاهش می یابد.

باطری های آهن – هوا ۳۰ سال عمر مفید دارند و تکرار تخلیه و شارژ آن ۳ برابر باتری های موجود است. باتری لیتیوم- آیون مثل نفت و زغال سنگ از بین نخواهند رفت چون ظریف بودن شان هنوز در دنیای تلفن و تولیدات بسیار ریز،‌ ضروری خواهد بود.

به غیر از ارزانی و بی ضرر بودن، دلیل دیگر مفید و سراسری شدن باطری های آهن – هوا این است که از زمان طولانی برای نگهداری و ذخیره برخوردار هستند.

باطری‌های لیتیوم – آیون حدود چهار ساعت قادر به ذخیره و رهاسازی انرژی است. برای همین امکان اتکا به انرژی شان برای چرخاندن سوخت شهرها وجود ندارد. اما باتری های هوا – آهن ۱۵۰ ساعت قدرت استفاده مداوم دارند.

باطری آهن – هوا بدون شک و البته بی سر و صدا یکی از بزرگترین قدم های بشر در زمینه تولید انرژی سالم و سلامت زمین خواهد بود.

Meet the Year’s Biggest Technological Breakthrough

More from مرد روز
سیسرون: ۶ خطایی که انسانها بهتر است مرتکب نشوند
فیلسوف و سیاستمدار معروف « سیسرون» از مهمترین متفکرین جمهوری رم باستان...
Read More