مغز بشر دارد تا حد توانایی‌اش به کار کشیده می‌شود

بیش از ۸۰ درصد بشرِ قبل از قرن بیستم، ساکنان بیسواد روستاهای جهان بودند که به پشتوانه ایمان به سرنوشتی که خدایان تعیین کرده بودند زندگی را با هر بدبختی بود تحمل می‌کردند.

هجوم گسترده به شهرهای جهان، انسانها را وادار کرد دنبال شغل‌هایی غیر از کشاورزی، دامداری و خدمتکاری باشند. دایره آشنایی‌ها و دوستی‌ها وسیع شد و ضرورت تحصیلات و یادگیری شغلهای جدید و البته نگرانی اخبار معمولا منفی جهان نیز به آن اضافه شد.

انسان دوران ما هر چه بیشتر می‌دود و هر چه بیشتر از مغزش برای یادگیری، حفظ کردن و تعادل رفتار اجتماعی و مجازی استفاده می کند باز هم می‌بیند که اگر جدی‌تر و سخت کوش‌تر نباشد عقب می‌افتد.

مغز بشر سعی کرد و توانست با این تغییرات و تحولات همسو باشد. حتی شاهد رشد مداوم آی کیوی بشر در طی ۱۲۰ سال گذشته بودیم.

اما گزارشات و تحقیقات و حتی توقف رشد آی کیوها در کشورهایی نظیر فنلاند، دانمارک، نروژ، المان و انگلیس نشان می دهد مغز بشر بیشتر از این نمی تواند باهوشتر یا با قدرت حافظه بیشتر یا تمرکز بیشتر باشد. مغز بشر دارد تا حد توان کار می کند.

مغز انسان شبیه ماهیچه های بدن نیست که هر چه بیشتر کار کند بزرگتر شود. سرعت یادگیری انسان و استفاده از قابلیت مغز حدی دارد که به نظر می رسد بشر در طی یک قرن گذشته به آن دست یافته است.

با آمدن اینترنت، بشر و مغز کنجکاوش به یکباره توسط ۵۰ میلیون وبسایت و میلیاردها دفترچه شخصی انسانها در شبکه های اجتماعی در معرض بمباردمان اطلاعات جدید قرار گرفت. افزایش دهها برابر شده دوستان و اخبار بحرانها و مصیبت های بشری واقعا ذهن بشر را تا حد ممکن مشغول کرد.

همه این اتفاقات سریع و عظیم دارد تاثیرات منفی اش را بروز می دهد و مغز و احساس بشر را به شدت تخلیه کرده است.

بخش بزرگی از نسل جوان و میانسالدنیای ما بار بزرگ شرم و گناه را بر دوش می کشد که چرا مثل همه آنهایی که می بیند و می شناسد موفق و تحصیلکرده و خوش شانس نیستند.

با این همه، تحقیقات بسیار جدید نشان می دهد افراد اگر فضای فیزیکی بیشتری به خودشان بدهند و به طور تجربی و عملی کاری برای یادگیری موضوعات مورد نظرشان بکنند قادر هستند به مغز فرصت دهند با استرس کمتر به قابلیت بیشتر برسند.

How to Think Outside Your Brain
https://www.nytimes.com/2021/06/11/opinion/brain-mind-cognition.html

IQ decline and Piaget: Does the rot start at the top?
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289617302787

https://www.nature.com/articles/531S9a

Physical Experience Enhances Science Learning
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797615569355

More from ماهان طباطبایی
رابطه جنگ با هویت بشر
مورخ معروف « مارگرت مکمیلان» نویسنده چندین کتاب تاریخی در باره تاثیرات...
Read More