همه می توانند واکسن کرونا بسازند ولی به چه قیمت؟

بسیاری از کشورهای جهان حتما امکان تهیه واکسن برای مقابله با کرونا را دارند بدون شک ایران هم … دلیل اساسی اش این است که مراکز داروسازی در همه سیاره ما به اطلاعات مربوط به ویروس کووید دسترسی دارند.

صدها مقاله و تحقیق علمی از همان ماه های اول پیدایش ویروس کووید در بانک های اطلاعات علمی آرشیو شده است. حتی خود چین بیش از ۳۰۰ مقاله علمی در باره کرونا منتشر کرده است. عملا برای اولین بار نیز ساختمان ژنوم این ویروس توسط چینی ها مشخص و منتشر شده است.

مهمترین اصل در حال حاضر سرعت دستیابی به یک واکسن برای محدود کردن شیوع کرونا است. وقتی جلوی چشم همه جهان، مردم همه کشورهای غنی و فقیر می میرند واکسن هایی که با سرعت و سرمایه قدرتمندتر از هر حکومتی اختراع شده است می تواند راهگشای اولیه برای کنترل کرونا باشد.

همه واکسن های ساخته شده بشر به مرور و بخصوص پس از جهش های ویروس ها مدام به روز شده اند تا موثرتر از پیش از ابتلای آن بکاهند.

سیاره ما در حال حاضر چندین واکسن ضد کرونای علمی و تایید شده دارد. فرقی هم نمی کند روسی یا چینی یا امریکایی یا انگلیسی … بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی هم تلاش کردند و می کنند که به واکسن موثر دست یابند. ولی اکثرشان می دانند که الان بهتر است از واکسن های تایید شده برای رفع بحران و شیوع مرگبار ان استفاده کنند و آنها را از ملت شان محروم نکنند.

شکی نیست در مدتی کوتاه همه کشورهایی که ساختار و امکانات اولیه برای واکسن سازی دارند می توانند نمونه های موفق برای این بیماری بسازند که به نظر می رسد برای مدتی هر سال برخواهد گشت.

بهتر است همه سیاره ما هم قدم و همراه با هم از واکسن های موجود علمی که موفق ترین شان توسط شرکت های خصوصی و صد البته با نیت سود دهی ایجاد گشته است موقتا استفاده کنند.

الان وقت مناسبی برای نیت خوانی و بدبینی و انتقاد اخلاقی یا سیاسی از شرکت های خصوصی نیست. بسیاری از اختراعات و اکتشافات بشر مبنایش سود بوده است. پیشگیری از مرگ انسانها مهمترین هدف بهداشت عمومی جهان می تواند باشد.


مقالاتی در باره کرونا


image source
https://www.pri.org/

More from ونداد زمانی
شیطان زندگی ما را بر باد داد
در سال ۱۹۹۴ هوتوها دست به کشتار یک میلیون توتسی زددند. دولت...
Read More