نظر یک فیلسوف: ۱ درصد واکسن کرونا را به پولدارها بفروشید

مطرح کردن چنین ادعایی در درجه اول یک بی احترامی بزرگ است و اصلا با هیچ اخلاف و عرف کنونی دنیا همسویی ندارد. بخصوص که دنیای کنونی به اندازه کافی نسبت به میلیاردرهای دنیا دل خوشی ندارد چون فاصله عظیم زندگی خودشان با آنها را به خوبی می شناسند.

اما اجازه دهید به دلایل منطقی که اشاره می کنم دقایقی درنگ کنید.

۱- رفتار مساوی با پولدارها در برابر مردم معمولی و فقرا در مواقع استثنایی نظیر جنگها و بلایا هیچوقت عملی نشده است. در همه کشورها و در همه جنگها در طول تاریخ، ثروتمندان و فرزندان شان معمولا راهی برای نجات خود پیدا می کنند.

۲- همه مردم سیاره ما می دانیم و شک نداریم که بخشی از ثروتمندان دنیا به هر حال به روش های همیشگی شان به واکسن کرونا دست می یابند.

۳- ابراهام لینکلن جزو اولین رهبران دنیا است که رسما برای معافیت فرزندان افراد متمول از جنگ ۳۰۰ دلار تعیین کرده بود. چون می دانست که این اتفاق به هر حال خواهد افتاد.

وجهی که لینکلن تعیین کرد مقدار حقوق یک سال یک کارگر یا کشاورز آن زمان بود. شاید جمعا ۱ درصد افراد متمول با پرداخت این وجه به میدان جنگ نرفتند و تقاصش را فرزندان فقرا با جان شان پرداختند ولی ارتش لینکلن توانست با این درآمد آنقدر اسلحه، غذا و دارو فراهم کند که جلوی تلفات بیشتر از ۱ درصد سربازان فقیر را بگیرد.

میدانیم که ثروتمندان به هر حال به نیت ناعادلانه شان دست می یابند بدون اینکه نفعی از این واقعیت غیرقابل انکار نصیب جامعه شود.

برای همین درآمد فروش ۱ درصد از واکسنها می تواند عادلانه تر باشد. یک مزایده بسیار گران، می تواند هم به سرعت لجستیک پخش عمومی واکسن بیفزاید هم از هزینه های عظیم ناشی از بیماری بکاهد. این درآمد حتی می تواند در خیریه ها مصرف شود و …

Transform Selfishness into a Public Benefit: Sell Some of the Covid Vaccine to the Highest Bidders

http://www.philosophersbeard.org/2020/12/sell-covid-vaccine-to-highest-bidders.html#more

 

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
انسان نیازش به «دوست» را از دست داده است
در زمان های قدیم، تعریف دوستی با همکاری عجین بود، دوستی باعث...
Read More