علاقه توریست ها به زاغه نشین ها

تصویر جذاب و معصومی که سینما از فقر و زندگی نکبت‌بار حلبی‌آبادها خلق کرده توجه توریست‌های جهان را جلب کرده است. توریست‌ها دیگر ناچار نیستند سه هفته درون یک کشتی غول‌پیکر تفریحی به سر برند و از فرط بی‌حوصله‌گی شکم خود را از غذاهای چرب و رنگارنگ و مشروب که بیش از پنج برابر ظرفیت‌شان تهیه شده پر کنند.

به نظر می‌رسد تماشای گدایان و زاغه‌نشین‌ها و دیدار رو در رو از وضعیت زندگی غیرانسانی شان قابل لمس تر از لم دادن در هتل‌های لوکس ، توریست‌های مسن طبقه متوسط کشورهای غربی را به خود جذب کرده است.

«کریس وی» صاحب شرکت توریستی «تور و سفر واقعی» در بمبئ می‌گوید که ۲۵ درصد به مشتری‌هایش بعد از پخش فیلم «Slum Dog Millioner» افزوده شده است. او و شریک هندی‌اش توریست‌ها را به کوچه پس‌کوچه‌های حلبی‌آباد «داراوی» که رسمأ به بزگترین زاغه‌نشین آسیا تبدیل شده است می‌برند.

آلونک‌نشین‌های دیگر هم بازار گرم توریسم را تجربه می‌کنند، حلبی‌آباد «فاول» در ریودوژانیرو، شهرک‌های آفریقای جنوبی و زباله‌دانی‌های «مازاتلان» در شهر مکزیکو نیز از این موج جدید «فقر گردی» بی‌بهره نمانده‌اند. از دیدگاه منتقدین این گرایش و جذابیت جدید برای توریست‌ها به چشم‌چرانی بدسلیقه‌ای می‌ماند که باید جلو توسعه‌اش را گرفت. به نظر این دسته از منتقدین باز شدن پای توریست‌ها به محل زندگی دور از شأن انسان‌ها، و تبدیل زندگی پر از بی‌حرمتی به گشت و گزار تأثیر منفی خواهد گذاشت و منجر به ماندگاری و افزایش ارزش کاذب حلبی‌آبادها می شود.

منتقدین فوق به این برهان که به هر حال رشد توجه توریسم از نظر اقتصادی مقداری کمک به این محرومان خواهدکرد دست رد می‌زنند و مطرح می‌کنند که به جای پول زیادی که قرار است صرف سفرهای گران‌قیمت به این محله‌های فقیر گردد توریست‌ها می‌توانند چکی به مبلغ یک دهم مخارج خود به بنگاه‌ای خیریه حلبی آبادها واریز نمایند.

از طرف دیگر موافقان توریسم در زاغه نشین‌ها مطرح می‌کنند چه فرقی بین سفر به هالیود و بورلی هیلز است (که محل چشم‌چرانی زندگی پولدار ها است) با تماشای زندگی فقیرانه آلونک‌ها؟ موافقان توسعه توریسم در حلبی‌آبادها به این نکته اشاره می‌کنند که تجربه نزدیک و مستقیم با فقر تأثیر مثبت و سازنده‌ایی روی وجدان توریست‌ها خواهد داشت. تجربه‌ای که چشم و گوش طبقه مرفه را به مشکلات فقرا بیشتر باز خواهد کرد.

 

Slumming It: Can Slum Tourism Be Done Right? Eric Weiner: Global Positioning

http://www.worldhum.com/features/eric-weiner/slum-tourism-the-responsible-way

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
ده درس زندگی از نقاشان امپرسیونیست
GEORGES SEURAT سبک نقاشی که در دنیا به « امپرسیونیسم» مشهور گشته...
Read More