کنکور در دوران کرونا

کمتر از یک ماه با کنکور سراسری فاصله داریم. حاکمان سردرگم و سرشار از بحران‌های خودساخته اصرار دارند حتماً کنکور را برگزار کنند. در صورت برگزاری کنکور، با فاجعه دیگری مواجه خواهیم شد.

هر سال کنکور صدها هزار نفر را در سراسر کشور در فضاهای کاملاً بسته برای چندین ساعت متوالی دور هم جمع می‌کند. بعد همه انها به صدها هزار خانواده خود برمی گردند.

کنکور مسئله ساده‌ای نیست. نهادهای متولی بزرگ و مؤسسات عظیم اقتصادی دهها سال است درگیر ساز و کار کنکور هستند. کنکور با امتخانات نهائی کاملاً فرق دارد، فقط در مراکز استانها و شهرهای بزرگ برگزار می‌شود. برای همین درصد شیوع و ابتلای کرونا در طی برگزاری کنکور جدی و واقعی ست.

همه شواهد و همه قرائن حاکی از گستردگی بسیار بیشتر موج دوم کُرونا در همه پهنه ایران است. وقتی موج اوج کُرونا به اوج خود رسید، مشاهدات معمولی مردم هم نشان می‌داد گزارشهای رسمی مقامات تطابقی با آمار واقعی کشتار کُرونا ندارد. باور عمومی هرگز نتوانست آمار مقامات را بپذیرد، گزارش رسانه‌های غیرحکومتی هم نشان داد آمار واقعی بسی بیش از آمار اعلام شده است. اکنون در موج دوم کُرونا حتی آمار رسمی هم به مراتب بیشتر از کشتار موج اول است.

اینکه مقامات می‌گویند همه پروتکل‌های بهداشتی و فواصل اجتماعی را رعایت خواهند کرد ادعائی بیش نیست و مطلقاً نباید چنین حرفهائی را جدی گرفت. سیستم کاملاً فشل است. در شرایط فعلی قادر به مقابله با هیچ بحرانی نیست. فقط به فکر بقای خود است. به طور مشخص و از منظر کُرونا، باید بپذیریم کمابیش در شرایط بی‌دولتی به سر می‌بریم.

خودمان باید فکری به حال خودمان بکنیم. برگزاری کنکور سراسری اوج موج دوم کُرونا را برای چندین ماه دیگر تمدید خواهد کرد. هزاران هزار عزیر ما همچنان قربانی پایین نیامدن اوج کُرونا خواهند شد.

حتماً راههای دیگری جز کنکور سراسری وجود دارد. می‌توان با تکیه بر کارنامه نهائی و معدل دبیرستان بخش بسیار بزرگی از این صدها هزار را از کنکور معاف کرد. می‌توان رشته‌های شدیداً رقابتی کنکور را با شرط معدل برگزار کرد. طبیعتاً در چنین روشی فساد و حق‌کشی به اوج خود خواهد رسید. اما بدبختی اینجاست که همین الان هم فساد در این سیستم بیداد می‌کند.

ایران یکی از بدترین کارنامه ها را در کُرونا دارد. زودتر از هر کشوری درگیر موج اول شد، اکنون هم جزو معدود کشورهائی است که درگیر موج دوم ویرانگرتر از موج اول شده است. هیچ کشوری در اوج بحران کُرونا اقدام به برگزاری کنکور میلیونی در فضاهای محدود و سربسته نمی‌کند.

ایران در اوج کُرونا به هیچ وجه آماده برگزاری کنکور نیست. جامعه مدنی ایران باید خطر شیوع کرونا در بین جوانان کنکوری را جدی بگیرد. این مسئله باید در سطح گسترده‌ای مورد بررسی رسانه ها و کارشناسان قرار بگیرد تا راه‌حلی جایگزین و موقت برای آن یافته شود.

More from محمد بابایی
روزه و نماز و خدای من
وقتی سی و چهار ساله بودم  به درد کلیه شدیدی دچار شدم...
Read More