مرگ خاموش مستاجرها

در ساختمان ۸ واحدی ما ۵ صاحبخانه زندگی می‌کنند و سه مستاجر. طبیعی است صاحبخانه‌ها آسیب‌های کمتری را از بالا رفتن هزینه‌های زندگی ببینند. سال پیش که قیمت خانه‌ها و بالطبع کرایه‌ی آنها بسیار بالا رفت، ناگهان مبلغ اجاره یکی از واحدها از یک ملیون تومان در ماه به سه‌ونیم میلیون بالا برده شد.

مستاجر خواست جابه‌جا شود، اما هر چه گشت جای مناسبی با قیمتی کمتر پیدا نکرد. او که مهندسی بازنشسته بود با خانمش تنها زندگی می‌کردند. تنها پسرشان دوره دکترایش را در فرانسه می‌گذراند. می‌دانستم ماهیانه اضافه حقوق بازنشستگی‌اش را برای او می‌فرستد. حالا حقوق بازنشستگی‌اش کفاف زندگی معمولی‌اش را هم نمی‌داد.

سه ماه نگذشته بود اعلامیه‌ای بر دیوار ساختمان دیدم. در کمال ناباوری از مراسم خاکسپاری آن مرد شریف و آرام خبردار شدم. در مراسمش از بستگان او پرسیدم چرا با آن سن میانسالی و اندام ورزشکاری‌اش ناگهان فوت کرد. امسال اجاره هر واحد در ساختمان ما شد ۵ تا ۶ میلیون! درآمدها چقدر افزایش پیدا کرده بود؟

صاحبخانه مستاجر دیگر گاهی برایم درددل می‌کرد که مستاجرش (با مدرک فوق لیسانس مهندسی ) گاه اجاره‌اش چند ماهی عقب می‌فتد و ممکن است تغییرش دهد. منتظر تابستان و فصل نقل و انتقالات.

هفته قبل اعلامیه فوت آقای مهندس مستاجر را دیدم. او سنی نداشت و وقت‌های آزادش را در دانشگاه تدریس می‌کرد. پسرش می‌گفت خودمان هم هنوز باور نکرده‌ایم. مستاجر واحد ۸ که چهار طبقه را باید بدون آسانسور هر روز بالا می‌رفت و هیچوقت اظهار خستگی نمی‌کرد، ناگهان قلبش ایستاد… نه فقط خانواده‌اش، هیچکدام فوت او را باور نکردیم!

نمی‌دانم در بهشت زهرا سیستمی وجود دارد که بپرسد متوفی مستاجر است یا صاحبخانه؟ سیستمی هست که بپرسد افراد زیر ۵۰ و ۶۰ سال چرا ناگهان می‌میرند؟ درآمدشان چقدر است و هزینه‌هایشان چقدر؟ بپرسد با وجود کار شبانه‌روزی آیا درآمدشان کفاف زنده بودن‌شان را می‌داده؟ آیا آرزوی مرگ نکرده بودند؟!

مرکزی هست بشمارد آبرومندانی را که این روزها کمتر از خانه بیرون می‌روند… نه بخاطر کرونا، بخاطر حفظ آبرویشان!

میانگین سنی صاحبخانه‌های ساختمان ما بالای ۶۵ سال است و هیچکدام مشکل مهمی ندارند، ولی مستاجرهای بسیار جوان‌تر می‌میرند!

پسر برادرم دکترای فیزیک دارد. رفته کاشان خانه‌ای را اجاره کرده با ماهی یک میلیون، تا بتواند کار بکند. هنوز موعد یکساله نشده، صاحبخانه گفته امسال اجاره دو و نیم میلیون! یعنی ۱۵۰ درصد افزایش و این یعنی بخش اصلی درآمدش …

کسی هست حال مردم را ببیند؟ کسی هست مرگ‌ها و مریضی‌های خاموش را ببیند. کسی هست مسئولیت بپذیرد! کسی هست استعفا بدهد…

در ساختمان ۸ واحدی ما ۵ صاحبخانه زندگی می‌کنند و سه مستاجر. طبیعی است صاحبخانه‌ها آسیب‌های کمتری را از بالا رفتن هزینه‌های زندگی ببینند….

 

 

 

 

 

 

این متن را پس از بازنشر ان در شبکه های اجتماعی عاریه گرفته ایم. با دو نویسنده که حدس می زدیم نویسنده متن هستند تماس گرفتیم ولی جوابی هنوز دریافت نکردیم.
More from مرد روز
گاهی، هرگز، همیشه
نوبت به بستن دگمه های کت که می رسد بهتر است بدانیم...
Read More