مادر بزرگ های گلشیفته فراهانی

golshifteh-farahani-1
فیلیپ راث یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصرامریکا، ۱۵ سال پیش رمان کوتاهی نوشته است که از بسیاری جهات می‌تواند بخشی از کشمکش‌های رفتاری ایران معاصر در باره عریان شدن گلشیفته فراهانی را پاسخگو باشد. رمان «جانور رو به احتضار»، در ظاهر، روایت ماجرایِ عشق یک استاد ۶۲ ساله ادبیات در یکی از دانشگاه‌های امریکا به دانشجوی ۲۴ ساله زیبا به نام کونسئلا است.

داستان کمابیش زننده و گستاخِِ «جانور رو به احتضار»، در ظاهر قرار است چهره عریانِِ میل جنسی مردان مسن که سایه مرگ را بالای سر خود می‌بینند را مجسم کند ولی قلب واقعی این قصه در فصل چهارم کتاب می‌تپد که به گونه ایی غیرمستقیم به حرکت بسیار شجاعانه گلشیفته فراهانی و عریان شدنش در برابر دوربین ربط دارد.

در فصل چهارم کتاب «جانور رو به احتضار»، فیلیپ راث، نقبی میزند به دوره هیپی ها که سرشار از روحیه طغیان نسل جوان امریکایی و اوج جنبش‌های اجتماعی و فمینیستی بود.

راوی داستان از موسیقی راک‌ اند رول٬ از آتش زدن کرست‌ها توسط فمینیست ها در خیابان و مواد مخدر می گوید. از وضعیتی که بعد از کشف قرص ضد حاملگی ایجاد شده است. نویسنده رمان به آرامی تمرکزش را به موج‌های فمینیستی سوق می‌دهد و توجه‌اش را معطوف یک گروه چهار نفره دختران دانشجوی پر شر و شور می‌کند.

چهار دختری که آشکارا تلاش داشتند با گستاخی تمام، الگوها و اخلاق سنتی در باره سکس را بشکنند. دختران آتشپاره ایی که در محوطه دانشکده‌ها قدم می‌زدند و با هر دانشجویی که خوششان می‌آمد بدون هیچ حساب و کتاب یا ناز و کرشمه ایی، سکس داشتند.

دختران مزبور برای اینکه همه سد‌ها و موانع اخلاقی مربوط به فعالیت جنسی که در لفافه عفت، اخلاق برای کنترل زنان را بشکنند به این فکر می‌افتند به سراغ یک استاد درویش مسلک و شاعر دانشگاه بروند و او را نیز از راه به در کنند و موفق می‌شوند!

فیلیپ راث می خواهد بگوید رفتار آزاد چهار دختر بی محابای دانشگاه باعث شد که دختران دانشجوی کنونی امریکا، همه حقوق به ظاهر معمولی و عادی شده‌شان را مدیون شیطنت‌های لجام گسیخته دختران نسلهای قبلی هستند.

به نظر من، تاثیر کاری که گلشیفته فراهانی با شجاعت تمام موفق به انجام آن شد به نوعی یادآور اعمالی است که «چهار دختر شیطون» در داستان «جانور رو به احتضار» از خود بروز دادند. بی‌شک زنان و مردان نسل‌های بعدی ایران، بخشی از امکان ابراز وجودِ کمابیش آزاد‌تر امیال انسانی خود را مدیون شیطنت‌های گلشیفته فراهانی خواهند بود.

The Dying Animal By PHILIP ROTH

 http://www.amazon.com/Dying-Animal-Philip-Roth/dp/037571412X

Houghton Mifflin

More from ونداد زمانی
طلاق در بزرگراه – ۵
تعقیب زندگی پریسا زیاد سخت نبود. روبروی خانه‌اش یک پارک کوچک پر...
Read More