نقش روسپی ها در تحول اجتماعی آمریکا

prostitutes

از دید مورخ امریکایی « تئودوس راسل»، مجموعه‌ی بزرگی از خلافکاران گستاخ و ماجراجو در برپایی سنگ بنای ملت آمریکا نقش داشته‌اند. از دید او قماربازها، گانگسترها، مشروب‌فروش‌ها و از همه مهم‌تر زنان روسپی، پایه‌گذاران تحولات اجتماعی در تاریخ  اولیه آمریکا بوده‌اند.

مهم‌ترین ادعای آقای «تئودوس راسل» در کتابش « «تاریخچه‌ی خلافکارانِ آمریکا» این است که :« زنان روسپی امریکایی در قرن ۱۹، ضمن استفاده از فرصت طلایی مختص همان عصر، توانستند به زن‌های ثروتمندی تبدیل شوند برای نخستین بار در طول تاریخ، آزادترین و پرقدرت‌ترین موقعیت اقتصادی و اجتماعی را برای خودشان ایجاد کنند. آنها حتی بزرگ‌ترین سازمان‌های خیریه را در شهرهای بزرگ به راه انداختند»

زنان امریکایی اوایل به‌طور پراکنده و سپس با نیتی از پیش تعیین شده از کمبود زن در شهرهای تازه تاسیس در بخش «غرب وحشی کشور» استفاده‌ کردند. زنان طبق آماری که در کتاب ارائه داده شده، به جای شانس محدود کار سخت در کارخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی و مزد شش دلار در ماه، یکباره این امکان را یافتند که روزی شش دلار درآمد داشته باشند.

مدتی نمی‌گذرد که زنان متمول پا به‌ سن گذاشته‌ی روسپی، به صاحبان میکده‌ها، سالن‌ها و حتی روسپی‌خانه‌ها تبدیل می‌گردند. زنانی که با فراست تمام از پس‌انداز خود برای خرید مستغلات و واحدهای اقتصادی استفاده کردند. همه این تغییرات در زمانی اتفاق می‌افتاد که زنان رسماً از حق مالکیت برخوردار نبودند و حتی زنانی که با مردان متمول ازدواج می‌کردند بعد از فوت شوهر نیز، حق مدیریت مالی ارث از آنها سلب می‌شد.

زنان روسپی فوق برای اولین بار امکان تملک بر دارایی را برای خود فراهم آوردند. بالاترین دستمزدها را برای خود و در ادامه برای زنان شاغل در «روسپی‌خانه»‌های خود تدارک دیدند. بدون آن‌که ازدواج کرده باشند، سکس داشتند و نزدیک به صد سال جلوتر از قوانین جهانی، رسماً از سیستم جلوگیری از بارداری استفاده کردند. روسپی‌خانه‌ها در شهرهای نوبنیاد غرب آمریکا، برای اولین بار رابطه‌ی جنسی بین سیاهان، سفیدپوستان و مردم آمریکای لاتین را عمومی ساختند.

به عبارتی دقیق‌تر، از نظر نویسنده و مورخ کتاب «تاریخچه‌ی خلافکارانِ آمریکا»، روسپیان متمول شده‌ی آمریکایی در قرن ۱۹، کسانی بودند که زمینه‌های اولیه‌ی مخالفت با برده‌داری، درخواست حقوق مدنی اقلیت‌های غیرسفید را از طریق «هفت کوچه»های خلاف شرع و عرف، به درون اقشار اصلی و فقیر جامعه آمریکا بردند.

How 19th Century Prostitutes Were Among the Freest, Wealthiest, Most Educated Women of Their Time, AlterNet

Thaddeus Russell

More from ترجمه ونداد زمانی
بشر از ابتدا فقط دو راه در پیش رو داشت
بخشی از مصاحبه مجله اکونومیست با « ساتوشی کانازاوا» محقق مدرسه مدیریت اقتصاد...
Read More