افسردگی اقلیت برنده و اکثریت بازنده

دکتر «Trudy Dehue» استاد دانشگاه و نویسندهٔ کتاب «شیوع افسردگی» معتقد است دنیا تبدیل به یک شرکت بازرگانی بزرگ شده است. بشر معاصر هم چاره ای ندارد جز آنکه مثل یک شرکت خصوصی، یک‌تنه با سایر شرکت‌های جامعه در رقابت باشد.

article-1272444-096e22d8000005dc-666_468x286article-1272444-096e22d8000005dc-666_468x286

از دید خانم دهو، این حالت رقابت موثر‌ترین دلیل افزایش افسردگی است. افراد برای موفق‌ترشدن، برای بیشترداشتن، برای این‌که مدیر خوب و منضبطی برای شرکت خصوصی خود باشند، متحمل فشار کمرشکنی می‌شوند.

بشر معاصر مدام در معرض توقعات بیش از حدی قرار می‌گیرد که باعث فروپاشی روحی و روانی اش می‌گردد. بالابودن توقع جامعه از افراد، اجتماع را به دو تکهٔ کاملا مجزای اقلیت برنده و اکثریت بازنده تقسیم کرده است.

نکته‌ مهم این است که افسردگی در هر دو گروه اجتماعی بازنده و برنده شایع است؛ آنها که برنده شده‌اند تازه درمی‌یابند که برای نگهداری و رشد بیشتر خود باید همچنان تلاش بیشتری کنند و موقعیت جدید‌تر و دارایی بیشتری به دست آورند. از سوی دیگر، اکثریت بازنده که از قطار ثروت و شهرت عقب افتاده‌اند نیز، نمی‌توانند به آن‌چه هستند و دارند قانع باشند و همهٔ وجودشان آکنده از یاس و شرم‌ می شود.

اعتقاد بشر معاصراین است که ما قادر به تصحیح و رشد هستیم؛ ما به این خاطر با افراد دیگر رقابت نمی‌کنیم که قضاوت و نگاه دیگران برایمان مهم است، ما رقابت می‌کنیم تا بتوانیم بر حد توانایی‌هایمان بیافزاییم.

فرهنگ و ارزش‌ها دنیای که تبدیل به شرکت خصوصی شده می‌گوید اگر از خودتان راضی باشید یا به کم‌ داشتن قناعت کنید شخصیت بازنده‌ای دارید. هویت انسان جدید شبیه ماشین پرقدرتی است که انگیزهٔ زیادی برای حرکت دارد ولی سوخت آن از روح و روان محدود بشر مایه می‌گیرد و دیر یا زود این منبع روحی تخلیه خواهد گشت.

از این زاویه دید، افسردگی نوعی خودآزاری است. به عبارتی شرمِ باختن و کوتاه‌آمدن و نفر اول نبودن تعطیل بردار نیست. حتی آن‌هایی که به خاطر تلاش خود مورد احترام دیگران قرار می‌گیرند نیز به شکلی سیری‌ناپذیر از خودشان شرمنده می‌مانند چرا که در طلب دارایی بیشتر هستند.

از دید  دکتر «ترودی دهو» افسردگی بشر معاصر، نتیجهٔ از دست دادن انرژی روحی و روانی است؛ به عبارتی دیگر، انرژی متعادل‌کنندهٔ بشر در مسابقهٔ پوچ و ناتمام بیشتر داشتن، به هدر می‌رود. در این سیستم اقتصادی، کسی افسرده است که قدرت و انگیزهٔ حرکت به سمت بیشتر خواستن را از دست داده است.

 

In 2009, Trudy Dehue, author of the ‘De depressie epidemie’ won the Eureka Oeuvre prize for the best oeuvre in the field of scientific communication

image source

www.dailymail.co.uk

 

More from ترجمه ونداد زمانی
در ستایش عقب انداختن کارها
وقتی که حس می کنم کاری را که باید انجام دهم پشت...
Read More