ده سوگند علمی برای خطبه عقد

MG_0451-1210x423

ییش از 20 متخصصِ روابط زناشویی برای مجله علمِ روابط می نویسند و سامانتا جول یکی از آنهاست.

او تعریف می کند که برای سوگند ازدواجش به همراه همسرش تصمیم گرفته است که به جای قسم های سنتی و مذهبی سر خطبه عقد، با جمع آوری بخشی از تحقیقات دانشگاهی، به 10 سوگند علمی دست یابند که با زندگی معاصر نسل جدید و خودشان همخوانی داشته باشد.

1-  من سوگند می خورم که به تو احترام بگذارم و قدر تو را آنطور که الان هستی و به هر نحوی که شخصیت تو در آینده رشد و تغییر کرد بدانم.

تحقیقات در زمینه توهم مثبت نشان داده است که تاکید بر خصوصیات خوب در شریک زندگی عملاً باعث افزایش احساس مثبت در زوج ها خواهد گشت.

بخش دوم این سوگند اشاره مهمی دارد به تحولات شخصیتی مثبت شریک زندگی در آینده و اینکه بتوانیم بر اساس کیفیت هایی که در او مشاهده کرده ایم میزان رشد هویت شان را در آنها ببینیم و مطمئن باشیم که رشد و تحول او را از جان و دل پذیرا هستیم. البته رشد و تحولی که او می خواهد و نه تغییری که ما دوست داریم داشته باشند.

در علم روانپزشکی، این نگاه مثبت به آیندهِ همسر آن هم بر اساس تصوری که او از ایده ال شخصیت خودش دارد به پدیده مایکل آنجلو (هنرمند دوران رنسانس) معروف است که معتقد بود مجسمه سازی به انسان امکان می دهد تا تصور یک شخص در ایده ال ترین شکل ممکن ( مثل مجسمه داود که خودش درست کرده است) از دلِ یک فرم اولیه پا به عرصه وجود گذاشته شود.

2- من سوگند می خورم که پشتیبانِ و محافظ استقلال تو باشم چون با وجود آنکه زندگی ما به هم گره خورده است ولی انتخاب ها و تصمیمات تو متعلق به خودت است.

این پیمانِ ازدواج برخاسته از تحقیقاتی است که در زمینه استقلال وجودی صورت گرفته است. ما انسانها با آنکه موجودات اجتماعی هستیم ولی در ضمن با تمام وجود دوست داریم تصمیمات مان را به طور فردی اتخاذ کنیم. هر نوع محدودیت، تعمد، اصرار و تحمیل عقیده بر شریک زندگی، در نهایت ( خواسته یا ناخواسته) تبدیل به احساس منفی خواهد شد.

برای همین، سوگند ازدواج خوب است بتواند زمینه های سرکوب هویت فردی را از طریق اصرار، بازی قدرت یا ایجاد حس گناه، به حداقل برساند. هر عملی که آرامش و حرمت وجودی شریک مان را خدشه دار سازد دیر یا زود از جایی دیگر بیرون خواهد آمد.

3 – من سوگند می خورم که با تمام وجود بتوانم آرزوها، امیال و حتی ترس و رویاهای ترا عمیقاً درک کنم.

این سوگند نتیجه تحقیقاتی است که در زمینه واکنش های مسئولانه انجام شده است. تحقیقاتی که عکس العمل صادقانه نسبت به نیازهای شریک زندگی را در زندگی زناشویی مهم می داند. اساس این سوگند بر این واقعیت نهفته شده است که هیچ فردی نمی تواند نیازها و امید و آرزوهای همسرش را به درستی درک کند اگر قادر به شناخت و درک نیازمندی های واقعی خودش نباشد. خلاصه کلام اینکه سوگند بخوریم که می خواهیم همواره بدانیم که چرا همدیگر را دوست داریم.

4 – سوگند می خورم که همواره در جستجوی تحقق آرزوها و نیازمندی های تو باشم نه به خاطر انکه وظیفه من است بلکه به خاطر اینکه تحقق شادی تو برای من مطبوع و خوشایند است.

البته گفتن و قول دادن به این سوگند خیلی آسانتر از اجرا در آوردن آن است چون این سوگند، ازخودگذشتگی واقعی و صمیمی می خواهد. تحقیقات نشان داده است که اگر اعمال مان، در اصل، یک رفتار وظیفه شناسانه واجباری باشد فرایند مثبتی در روحیه فردی که به ایثار به خرج داده است ندارد. من و همسرم به همین خاطر قول دادیم یا با دلبازی تمام برای همدیگر ازخودگذشتگی نشان می دهیم و یا اگر به هر دلیلی احساس مطبوعی برای آن نداشتیم انجامش ندهیم.

بخش دوم

Getting Married? Love Science? Here are Our Ten Research-Based Wedding Vows
http://www.scienceofrelationships.com/home/2013/12/9/getting-married-love-science-here-are-our-ten-research-based.html

More from سعید داورپناه
سه اصل برای موفق شدن
همه می خواهند زندگی موفقی داشته باشند. تعریف موفقیت هم که برای...
Read More