جوانان ژاپن از سکس می گریزند

Young women shopping in Tokyo

بیش از ۴۵ درصد زنان ۱۶ تا ۲۴ ساله ژاپنی تمایلی به داشتن رابطه جنسی ندارند. اتفاقی که برای بیش از ۲۵ درصد مردان کشور نیز مشاهده شده است. خبرگزاری سراسری ژاپن از این بحران با عنوان sekkusu shinai shokogun  یاد می کند که همان «بحران تارک دنیا شدن» است. تعداد کودکان به دنیا آمده در سال ۲۰۱۲ رکورد رشد منفی را شکسته است تا آنجا که مقدار مصرف پوشک سالمندان ژاپن از تعداد استعمال پوشک بچه بیشتر شده است.

آمارهای تکاندهنده نظیر اینکه ۶۱ درصد مردان مجرد و ۴۱ درصد زنان ۱۸ تا ۳۴ ساله در هیچ رابطه زناشویی نیستند در کنار این واقعیت که ۳۰ درصد افراد زیر ۳۰ سال  اصلا قرار ملاقات برای یافتن جفت در زندگی نداشته اند بر نگرانی های موجود می افزاید.

بر اساس آمار رسمی، زنان زیر ۳۰ سال، از هر چهار نفر فقط یکی شانس ازدواج پیدا می کند و از میان این عده کمتر از نصف شان نمی خواهند بچه دار شوند. زنان و مردان جوان ژاپن مدعی هستند که داشتن رابطه « از نظر روحی اذیت کننده است و به مشکلاتش نمی ارزد». ترس و وحشت در اخطارهای دولتی نیز رخنه کرده است، آنها ادعا می کنند که با این روند، نسل ژاپنی ها منقرض خواهد شد.

یک مشاور مسائل زناشویی که شهرت زیادی در ژاپن دارد و به « ملکه عشق» شناخته شده است می گوید :« انسانیت از جامعه رخت بر بسته است. دختران و پسران ژاپنی حتی از تماس ساده فیزیکی چندش شان می شود. رابطه جوانان ژاپنی مملو است به عشورزی به آواتارهای دیجیتالی در بازی های ویدئویی و خریدن مانکن های پلاستیکی که با باد پر می شوند. ربات ها در خیلی از موارد جایش را به دوست و همسر داده است.

تمام سیستم اقتصادی نیز در خدمت اجتماع مجردانه است. از بسته های غذای آماده در بقالی ها تا زیرپوش های  یکبار مصرف، حکایت از این واقعیت دارد که بشر مجرد از هر نظر بی نیاز به یک شریک و همراه و همسر می گردد. نظریه ایی نیز در این رابطه شکل گرفته است که تمام این بحران را به گردن کمپانی های بزرگ و شیوه استخدام و کار می اندازد. ۷۹ درصد زنانی که فرزند اول شان به دنیا می آید ناچارند استعفا دهند چون سیستم کاری برای آنها مساعد نیست.

زنانی هم که قادر به ایجاد تعادل بین کار و وظائف مادری می گردند در فرهنگ کوپوریشن، با لقب oniyome که معنایش همسران شیطان صفت است به مسخره گرفته می شوند. بر طبق این نگاه، روند رشد منفی سریع نسل جدید ژاپن نوعی تنبیه و اعتراض نسبت به کمپانی های اقتصادی و شیوه مدیریت شان است.

بحران های اقتصادی، برطرف کردن میل اجتماعی بودن از طریق شبکه های اجتماعی، افزایش سال های تحصیل در بزرگسالی که برای تضمین بیشتر کاریابی است و از هم پاشیدن مذاهب رسمی از جمله دلائلی هستند که افراد را عادت به زندگی تنها کرده است.

با وجود انکه مسیر زندگی مجردی و فرار از ازدواج و رشد منفی  جمعیت در تمام اجتماعات شهری دنیا دیده می شود به نظر می رسد جوانان ژاپنی دست های شان را زودتر از بقیه به علامت تسلیم بالا برده اند.

با همه داد و فغان هایی که زندگی مجردی در جهان ایجاد کرده است شاید بشود این رفتار جدید بشری را که مثل سابق بهای زیادی به عشق و سکس نمی دهد از دید مثبت نیز ارزیابی کرد و آن را نشانهِ شیوه جدیدی از زندگی و حتی خوشبختی فرض کرد. شاید زندگی مجردی می رود تا به هر تدبیری شده از اتهام ها و توقعات منفی که در باره اش ایجاد شده کم کند.

Young People in Japan Have Given Up on Sex , By Katy Waldman
http://www.slate.com/blogs/xx_factor/2013/10 /22/celibacy_syndrome_in_japan_why_aren_t_young_people_interested_in_sex_or.html

Why have young people in Japan stopped having sex? By Abigail Haworth

http://www.theguardian.com/profile/abigail-haworth

More from ترجمه ونداد زمانی
Lorde خواننده خوب 19 ساله
ترانه سرا و خواننده 19 ساله نیوزیلندی Lorde چند تفاوت کوچک با...
Read More