نقش آبجو در ایجاد تمدن


بشر اولیه احتیاج به وسیله جدیدی داشت که ضمن تبعیت از جمع، بتواند فرصت شیطنت برای بازیگوشی، تجربه و حتی فرصت خیالپردازی داشته باشد. کشف تصادفی آبجو این شانس را برای بشر فراهم آورد که برای لحظات کوتاه از اضطراب و ترس ناشی از طبیعت خلاصی یابد.

بر طبق شواهد باستان شناسان، بشر اولیه به طور تصادفی با تاثیر میوه ها و ذرات غلاتِ تخمیر شده آشنا شد و برای تکرارِ لذت و آرامشی که از تجربه های فوق نصیبش شد تصمیم گرفت ماجرای تخمیر شدن میوه ها و دانه های غلات را توسط خودش انجام دهد.

برایان هاردی و همکارانش در دانشگاه سیمون فریزر کانادا با انتشار یک تحقیق مدعی هستند که در یکی از قدیمی ترین اجتماعات بشری ساکن مدیترانه شرقی « ناطوفیان»، دستگاه های تخمیر آبجو وجود داشته است.

با کشف و حتی امکان تهیه مایعات نشاط آور، بشر به یکباره فرصت دوری کوتاه مدت از اضطراب، برایش فراهم شد. امکان گفتگو، داستان سازی و ابراز وجود، میدان بیشتری پیدا کرد و ریسک و تخیل و تفکر، برگ های جدیدتری از تحول را برای جوامع انسانی فراهم کرد.

در بعضی شواهد تاریخی این ادعا هم مطرح شده است که اقوام اولیه بشر و به عنوان نمونه در تمدن های اولیه ایرانی و آلمانی، تصمیم گیری های اصلی با صرف مایعات الکلی توام بوده است. آنها اول تحت تاثیر مشروب که احساسات هیجانی و خونگرم را تشدید می کرد به جمعبندی در باره یک تصمیم مهم می رسیدند و روز بعد آن را با تصمیمی که در حالت عادی می گرفتند مقایسه می کردند تا به راه حل بهتر برسند.

 تهیه آبجو و استفاده از آن به دلیل پایین بودن درصد الکل و داشتن مواد غذایی، شیوع گسترده در اجتماعات اولیه بشر داشته است و قدمت آن به بیش از 3 هزار سال می رسد ولی تبخیر و تهیه عرق از جو، برنج، انگور، سیب زمینی و سایر گیاهان که  مشروباتی با الکل غلیظ تر تولید می کنند، سابقه اشان به 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد.

در دوره و زمانه ما، متاسفانه به دلیل افزایش اضطراب عمومی، میل به استفاده بیشتر از مشروبات الکلی و صدمات ناشی از آن، قابلیت تمدن ساز  بودن مایعات الکلی را بسیار کمتر کرد. بویژه انکه دانش و علم، برای بشر ِ مضطرب و افسرده، راه های سالمتر و مفیدتری پیدا کرده است.

با این وجود، نمی توان انکار کرد که آبجو نقش کلیدی در پیشرفت تمدن بشری داشت و به قول بنیامین فرانکلین پدر استقلال امریکا « آبجو مدرک زنده ایی است برای اثبات این حقیقت که، خدا ما را دوست دارد و می خواهد ما شاد باشیم»

How Beer Gave Us Civilization

http://www.nytimes.com/2013/03/17/opinion/sunday/how-beer-gave-us-civilization.html?_r=0

Jeffrey P. Kahn, a clinical associate professor of psychiatry at NewYork-Presbyterian Hospital, is the author of “Angst: Origins of Anxiety and Depression.”

More from ترجمه ونداد زمانی
عشق ترمیم کنندهِ ناهنجاری های دوران کودکی
در بخش اول این مقاله، تحقیق 76 ساله دانشکده پزشکی هاروارد را...
Read More