یک فیلم خوب ملی

در باره افریقا و آسیبی که برده داری در روح و روان این قاره ایجاد کرده است زیاد شنیده ایم ولی وقتی کمی وارد جزئیات این ستم چند صد ساله می شویم تاثیر وحشتناک ان را می شود کمی بیشتر درک کرد.

اتفاق بسیار فلج کننده، دزدیدن افریقایی های هر قبیله بود که کار خاصی بلد بودند نظیر کلبه سازی، نجاری، آهنگری، بافندگی و هر نوع صنایعی که مربوط با وسایل مورد نیاز هر قبیله بود. تکرار ربودن صنعتگران برای صدها سال در افریقا باعث شد انواع حرفه ها به مرور نابود شود چون استاد یا شاگردی برای آنها نمی ماند.

فیلم مستند Dahomey زیبای در باره برگرداندن ۲۶ مجسمه شاهان و خدایان و نشانه های هویت یک کشور کوچک افریقایی از یک موزه فرانسوی است. فرانسه از بین هزار اثر متعلق به این کشور، فقط ۲۶ تایش را پس می دهد. فیلم با حرف زدن مجسمه ها در درون جعبه های ارسالی به افریقا شروع می شود که دارند از بازگشت به وطن می گویند.

وقتی این آثار به افریقا می رسد شاهد یک جشن عظیم ملی هستیم. همه کشور به دیدن آنها می روند و صدها نظر موافق و مخالف از زبان مردم عمومی و مورخین و فعالین سیاسی و دانشجویان به طرز جذابی بیان می شود.

مردم کشوری که قبل از از رسیدن این آثار ملی هیچ ایده ایی نداشت که هویت فرهنگی یا تاریخی داشته اند محو تمدن ناشناخته گذشته خود می شوند. آنها از طریق این آثار بازگردانده شده می فهمند که اجدادشان فقط برده نبودند و برای خود یک ملت مستقل هستند.

فیلم زیبای « داهومی» برنده جایزه اصلی فستیوال برلین هم شده است.

جدول نمایش روزانه فستیوال فیلم تورنتو – ۵ تا ۱۱ سپتامبر

Written By
More from Saide Kardar
لاس وگاس سرزمین عجایبِ ثروت
اسفیر شگفت انگیزترین ساختمان مدرن شهر از نظر تکنولوژی سرآمد معماری جهان...
Read More