چرا درک ویروس کرونا آسان نیست

۱- فرق ویروس با علائم بیماری آن

ویروس SARS-CoV-2 با مریضی کووید ۱۹ فرق دارد. ویروس یک چیز است و بیماری ناشی از آن یک چیز دیگر… چون این ویروس در انسانها و مناطق مختلف نشانه های مریضی متفاوتی دارد. این بزرگترین اشتباهی است که به نظر می رسد هنوز خیلی ها متوجه ان نیستند.
 
کوروناهای که می شناختیم با این نوع جدید روی هم ۷ ویروس مختلف هستند که به جز دوی تای شان سارز و میرز، بقیه تاثیرشان خیلی کم بود و در مجموع یک سوم سرماخوردگی ها را باعث می شدند.
 
بیشتر از ۵۰۰ نوع کرونا فقط در بدن خفاش شناسایی شده اند. احتمال زیاد کروناهای چندین سال اخیر از اجداد مشترک کروناهای درون خفاش هستند.
 
تحقیقات در چهار نقطه روستایی چین با جمعیت حدود ۷ میلیون نفر نشان داد که مردم آن نواحی به خاطر مجاورت خفاش هایی که درغارهای اطراف شان زندگی می کنند سیستم دفاعی بدن شان قبلا با کروناهای مختلف خفاش تماس داشته اند. ویروس های کرونایی که می توانند سیستم دفاعی بعضی از انها را دور بزنند و قادر به تکثیر و مبتلا ساختن آنها شوند.
 
تا قبل از سال ۲۰۱۵ بودجه زیادی برای مطالعه نحوه تکثیرو انتقال کروناها اختصاص داده نمی شد. کروناها به سختی تکثیر یا تغییر ژنتیکی یا جهش داشتند و شناخت کافی در باره آنها نیاز به تحقیقات مفصل و طولانی و پر هزینه داشت.
 
تنها شانسی که این روزها دنیای پزشکی در مقابه با کرونای جدید برخوردارند این است که این ویروس تغییراتش خیلی کم است. در حال حاضر به نظر می رسد کورونای جدید از تغییرات قابل پیشبینی برخوردار است و جهشی هنوز در آن صورت نگرفته است.
 
۲- بیماری کووید ۱۹
 
عوارض کووید ۱۹ از بدو شیوع تاکنون رفتار ثابتی نداشته است. در هر شهر و هر گروه سنی رفتار متفاوت داشته است. برای همین کنترل و درمان یا به حداقل رساندن شیوع یا صدمه آن غیرقابل پیشبینی است.
 
آمار مرگ و میر زیر ۱ درصد تا ۱۵ درصد مبتلایان هم ثبت شده است.
 
بیماری کووید ۱۹ گاهی ریه را تخریب می کند. گاهی به قلب و عصب ها و سایر اعضای بدن یورش می برد. محیط پزشکی ناچار است خلاقانه از تکنیک ها و داروهای متفاوت برای کم کردن صدمه و تلفات جانی این مریضی استفاده کند. برای همین انواع داروها یک روز می درخشند و بعد از صحنه امید اصلی حذف می شوند.
 
برای همین انواع داروها یک روز به عنوان درمان مطرح و مشهور می شوند چون در مواردی موثر بودند ولی به خاطر پیچیدیگی مریضی کووید ۱۹، از صحنه امید اصلی حذف می شوند.
 
۳- تحقیقات
 
از وقتی که کورنای جدید شیوع پیدا کرد ۷۵۰۰ تحقیق در باره آن تهیه و منتشر شده است. شاید برای مردم عادی عجیب باشد هزاران تحقیق با ادعاهای مختلف ثبت شوند ولی برای دانشمندان این راه معمولی برای رسیدن به حقیقت علمی در باره یک پدیده است.
 
هر روز انواع صاحب نطران ادعاهای علمی و نه چندان علمی را مطرح می کنند و رسانه ها نیز با عطشی بی پایان آنها را تبدیل به انواع شایعات و مقصریابی و توطئه های از پیش تعیین شده می کنند.
 
همه ما بهتر است آرامتر و حساب شده تر اخبار و گزارشات و شایعاتی که کشف داروهای عجیب و غریب تا اتهام های غیرمنطقی که هر حکومت یا خط و نشان های سیاسی و مذهبی مطرح می کند بپرهیزیم.

 

Why the Coronavirus Is So Confusing

https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/04/pandemic-confusing-uncertainty/610819/

More from مرد روز
هر روز یک مشت گردو و آجیل بخورید
تحقیقات دانشکده پزشکی لندن و دانشگاه علم و صنعت نروژ گویای این...
Read More