دو موضوع جالب در باره شکسپیر به مناسبت تولدش

ویلیام شکسپیر معروفترین نمایشنامه نویس دنیا که حدود ۵ قرن پیش در روز چهارم اردیبهشت به دنیا آمد بازرگانی بسیار موفقی هم بود.

او و گروه تئاتری اش برای مدت طولانی صله بگیر یکی از اشراف انگلیس بودند تا اینکه تصمیم می گیرد محوطه ایی را بخرد که قبلا در آن جنگ خرس و انسان به نمایش در می آمد.

جنگ با خرس زنجیر شده، جنگ سگها با گاو نر و حتی خروس جنگی در دوران وی خیلی طرفدار داشت. حدود هزار نفر در این سالنها جا می گرفتند و تفریح بسیار ارزانی بود.

نبوغ اقتصادی شکسپیر در آن بود که توانست تجسم کند با نمایشنامه های جذابی که خواهد نوشت جمعیت هزار نفری هر روز نمایشنامه اش را خواهند دید. او قیمت بلیط روبروی صحنه را مثل نمایش خرس، ارزان نگه داشت و حدسش درست از آب در آمد. نمایشنامه های پر از کلمات پر طمطراق و لباس و قصر پادشاهی به اندازه خروس جنگی،  سرگرم کننده بودند.

او طبقات بالاتر سالن نمایش را با بلیط های گران به متمولین و رجال اختصاص داد. ملکه الیزابت و همراهیانش همانطور که گاهی به سالن جنگ خرس سر می زدند از نمایشنامه های او نیز دیدن می کردند.

هملت اسم نمایشنامه ایی معروف از شکسپیر است در باره شاهزاده ای حساس و بسیار باهوش. هملت وقتی فهمید عمویش نقشه قتل پدرش را کشید و تخت پادشاهی و ملکه که مادرش می شد را به چنگ آورد با یک روش رندانه، طوری که به نظر می رسید عقلش را از دست داده است سعی کرد قتل پدرش را افشا کند و در همین مسیر در یک دوئل به قتل رسید.

حالت ها و رفتار دیوانه واری که هملت به خود گرفته بود هم در نمایشنامه و هم بعدا در فرهنگ عامه مصطلح شد. به اعمال  و اداهای هملت لقب « دیوانگی حساب شده –  Method in Madness» داده اند.

نقش حساس و زمزمه های عاطفی هملت دلشکسته، اجازه می داد که زنها نیز نقش او را ایفا کنند. می گویند بیش از ۵۰ زن تاکنون نقش هملت را بازی کرده است.

Sarah Bernhardt as Hamlet, 1899 via Wikimedia Commons
هملت سال ۱۸۰۷ میلادی

To Be or Not to Be Hamlet

Elizabethan Bear & Bull Baiting

More from ونداد زمانی
طلاق در بزرگراه – ۶
ماشین من، بدون کوچکترین خراشی، بین سه ماشین پلیس ساندویچ شده بود....
Read More