اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی در باره جعلیات و شایعات پیرامون کرونا

۱- هیچ نشانه ای مبنی بر اثربخشی مصرف « سیر» در عفونت کرونا وجود ندارد.

۲- دوش حمام آب داغ تاثیری در « پیشگیری» از ابتلا به کرونا ندارد. کماکان موثرترین توصیه، شستن مداوم دستها با محلول دارای الکل یا آب و صابون است.

۳- ویروس کرونا در محیط گرم و شرجی نیز باعث انتقال بیماری می شود

۴- خشک‌کننده‌های برقی که با هوای گرم، دستها را خشک می کنند یا دستمال کاغذی، در کشتن و از بین بردن ویروس موثر نیستند. بهترین راه شستن دستها با محلول الکلی یا آب و صابون است.

۵- فعلا شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از طریق گزش حشرات وجود ندارد. اصلی ترین راه انتقال، قطرات مخاطی ناشی از عطسه یا سرفه فرد مبتلا است.

۶- تب سنج ها قادر به تشخیص تب افرادی که به تازگی مبتلا شده اند نیستند چون هنوز عفونت بدن مبتلایان شروع نشده است که تب کنند.

۷- پخش اسپری الکل روی سطح بدن قادر به کشتن ویروسی که وارد دستگاه تنفسی شده‌اند، نیست و بخاطر عوارض زیاد اصلا توصیه نمیشود. الکل و پاک کننده ها صرفا برای عفونت زدایی از سطوح توصیه میشود.

۸- هنوز شواهدی مبنی آلودگی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به ویروس وجود ندارد؛ ولی توصیه می شود پس از تماس با این حیوانات دستها با آب و صابون یا الکل میشود.

۹- واکسیناسیون علیه عفونت ریه یا آنفولانزای فصلی، تاثیری در محافظت از ویروس کرونا ندارد. با این حال برای جلوگیری از عفونت مجزا، واکسیناسیون علیه ویروس های دیگر توصیه میشود.

۱۰- ویروس کرونا علیرغم اینکه بین چند ساعت تا چند روز بر روی سطح اجسام زنده می ماند ولی قابلیت انتشار از طریق کالاهای واردات و صادرات را ندارد. چون به احتمال خیلی زیاد، جسام یا موادی که به منطقه ای دیگر با دمای متفاوت حمل یا ارسال میشوند احتمال بقای ویروس را غیرممکن می کنند.

۱۱- همرا ویروس کرونا همه رده های سنی از خردسالان تا سالمندان را میتواند آلوده کند؛ منتها برای افراد مسن و کسانیکه دارای بیماری های مانند آسم، دیابت یا بیماری قلبی هستند، آسیب پذیرتر و کشنده تر هستند.

۱۲- آنتی بیوتیک ها هیچ اثری روی ویروس کرونا ندارند؛ چون فقط روی باکتری ها موثرند. مصرف آنتی بیوتیک احتمالی در بیمارستان نیز به علت عفونت همزمان با عوامل باکتریایی‌ست.

۱۳- در حال حاضر هیچ درمان اختصاصی یا واکسن برای عفونت ویروس کرونا وجود ندارد.

 

Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public: Myth busters

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters

مترجم

Written By