مسئول جدایی در یک رابطه کیست؟

همه فیلم ها، قصه ها و ترانه های دنیا معمولا خشم و غم افرادی را توصیف می کنند که درون یک رابطه مانده اند و سرزنش ها نصیب فردی می شود که رابطه را ترک کرده است.

وقتی یکی از زوج ها اعلام می کند که تحمل زندگی مشترک را دیگر ندارد و خواهان تمام شدن رابطه است در نگاه اول مسول جدایی است. شاید بد نباشد به این حقیقت هم بیندیشیم فردی که اصرار دارد در رابطه بماند به طرز ناعادلانه ایی معصوم و مظلوم، جلوه می کند.

آیا آنکه عملا یک زندگی مشترک را به پایان می رساند فردی نیست که زودتر از دیگری، دست از عشق کشیده است؟

در اغلب موارد فردی که خواهان ادامه زندگی مشترک است و نمی خواهد رابطه مشترک به پایان برسد و اصرار دارد هر طور شده کنار هم بمانند همان فردی است که در طی زندگی کم کم سرد شده است و علاقه و تعهد و عاطفه اش به دیگری را از دست داده است

درون یک رابطه دو نفره، بین آنکه می ماند و آنکه دیگر نمی خواهد بماند یک دروغ نهفته است که نمی گذارد به این واقعیت توجه شود که فرق اساسی بین فردی است که می خواهد عشق و علاقه را اصل بداند و فردی که برایش این حقیقت مهم و اصل نیست. فردی که باعث جدایی است در عمل فردی است که بی تفاوت به اصل اول رابطه  دو نفره شده است.

حتما دلایل بخشی از رابطه های به پایان رسیده مربوط است به اشتباه و زیاده خواهی و هوس افراد… حتما بخشی از جدایی ها به مشکلات اقتصادی یا نوع تربیت و تشخیص و شعور افراد بستگی دارد. حتما در موارد زیادی یک شخص سوم نقش موثری دارد. اما دلیل اصلی و عمومی بسیاری از جدایی ها سرد شدن عشق و عاطفه یگی از دو زوج یا هر دوی شان به پیوندی است که با هم داشته اند.

آنکه زودتر می رود الزاما فردی نیست که کمتر عشق ورزیده است. آنکه می گوید به زندگی مشترک متعهد مانده است و فکر نمی کند جدایی شان ضرورتی دارد نیز لزوما فرد عاشق این ماجرا نیست.

به عبارت دیگر، فردی که در یک پروسه طولانی و قدم به قدم تصمیم می گیرد آشیانه زندگی مشترک را ترک می کند مغموم و از دست دهنده عشقی است که همه تلاشش را برایش کرده است.

دانستن این واقعیت برای هر زوجی که در بن بست اذیت کننده بعد از جدایی قرار دارند خیلی مهم است. دربرای ادامه زندگی شان و انتخاب های بعدی شان هم مهم است.

خیلی از افراد که شاهد ترک عزیزشان از آشیانه زندگی هستند فکر می کنند که فرد مقابل آنها را نخواسته است. در صورتی که شاید خودشان و رفتارو شیوه زندگی شان فرد دیگر را نخواسته است.

آدمها اگر به درستی به این درک نرسند که چرا زندگی مشترک شان سرانجام خوش نداشته است انسان هایی می شوند که خود کم بینی، بدبینی و انتقام، همواره آنها را در معرض آسیب های بیشتر قرار می دهد.

When a Relationship Fails, Who Rejected Whom?

https://www.theschooloflife.com/thebookoflife/when-a-relationship-fails-who-rejected-whom/

 

More from ماهان طباطبایی
همجنسگراهای ایرانی در یک آلبوم
یکی از مجموعه کارهای عکاس ایرانی – سوئیسی Laurence Rasti در حقیقت...
Read More