فروتنی و تواضع از دید یک فیلسوف

 عده ایی، فروتنی و تواضع را مضر می دانند چون جستجو برای بهتر بودن و رقابت را نادیده می گیرد. بشر اگر بهتر و بیشتر نمی خواست اصلا متحول نمی شد.

بعضی ها فکر می کنند فروتنی و تواضع خصوصیات افراد اهل تمکین و سازش است چون نمی خواهند موقعیت خودشان یا دیگران را تغییر دهند یا بهبود ببخشند.

عده ایی دیگر فکر می کنند تواضع یا سادگی مال دورانی بود که فقر و بدبختی زیاد بود و غرور و تبلیغ دارایی های شخصی باعث می شد اذهان عموم خیلی مکدر شود بخصوص وقتی که  اکثریت بشر فقیر و بی سواد بود و …

به نظر من ولی یک آدم فروتن در درجه اول فردی است که اعتنای چندانی به دنیای بیرون از خود و ارزشها و سنت ها و عادت های اطرافش ندارد. آدم فروتن دغدغه اش این نیست که دیگران از او موفق تر، پولدارتر، باسوادتر، جذابتر تر هستند.

آدمها این روزها به شدت درگیر مقایسه خود با دیگران هستند بخصوص که تکنولوژی ارتباطات جمعی، این امکان را فراهم کرده است که همه بدانند دیگران در هر نقطه از سیاره ما چطور زندگی می کنند.

این روزها همه نگرانند که چقدر از دیگران بیشتر یا کمتر دارند و وارد یک چرخه بی انتها می شوند که می بینند هر چه بیشتر داشته باشند حتی به گرد بقیه هم نمی رسد. این وضعیت حتی برای افراد مشهور و بسیار متمول نیز صدق می کند.

انسان فروتن و متواضع، ثروت، شهرت، محبوبیت و توجه را دوست دارد اما به خاطر آرامش، اعتماد به نفس و خردمندی که دارد خود را از هر نوع مقایسه و رقابت دور نگه می دارد.

یک مادر فروتن نگرانی اش این نیست که آیا مادری بهتر از زن های دیگر است. یک معلم، خیاط و یا مکانیک فروتن و متواضع، به رقایت و مسابقه ایی که در صنف خودش وجود دارد اعتنا نمی کند. آنها فقط می خواهند بدون اینکه آن را جار بزنند مادر خوب، معلمی مفید یا خیاط و مکانیکی کاربلد و عالی باشند .

 به نظر من فروتنی و تواضع یعنی من دوست دارم برای آرامش و تعادل خودم، در هر زمینه ایی که می توانم بهترین باشم.

 

Modesty means more, not less

https://aeon.co/essays/modesty-is-not-a-cranky-killjoy-but-a-way-to-get-more-from-life

Nicolas Bommarito is assistant professor in philosophy at the University at Buffalo in New York. His latest book is Inner Virtue (2017) and his forthcoming book is Seeing Clearly (2020).

 

More from ونداد زمانی
خطر اینترنت از دید یک فیلسوف
از وقتی که ماشین چاپ اختراع شد شاهد تحولات سریع اجتماعی در...
Read More