رفتاری که باعث محبوبیت‌تان می‌شود

دکتر « تراویس بردبری» یکی از مطرح ترین مبلغین « هوش عاطفی» است. کتاب‌ها و مقالاتش هم در سطح جهانی، خوانده می شوند هم جوایز زیادیی برایش رقم زده اند. شرکت تحقیقاتی سازنده تست های هوش عاطفی او، توسط بخش بزرگی از بزرگترین کمپانی های جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

او مدام بر این حقیقت تکیه می کند که مغز بشر، واکنش های غریزی و از قبل تعیین شده ایی دارد که شناخت و توجه به آنها می تواند به موفقیت بیشتر در زندگی اجتماعی بیانجامد.  به نظر او یکی از قابلیت های هوش عاطفی این است که افراد بتوانند رفتارهای ظریفی  بر اساس واکنش های ناخواسته و طبیعی دیگران،  بروز دهند.

۱- وقتی در جمع افراد با هم در باره یک موضوع می خندند به طور طبیعی چشم شان به سمت فردی در جمع می چرخد که به او اعتماد یا حس نزدیکی یا جذابیت بیشتر دارند. به این واکنش طبیعی انسانی دقت کنید.

۲- وقتی یک نفر در حق شما لطفی می کند به خودی خود علاقه اش به شما بیشتر می شود. او دلیل لطفش را در « احساس دوستی به شما» یا اینکه « شما ادم خوبی هستید و حتما لطفش را جبران خواهید کرد» می یابد. پس نترسید از اینکه از دیگران درخواست کمک بکنید.

۳- در حین گفتگو، اگر از طرف مقابل سوالی می کنید صبور باشید و سکوت اختیار کنید. با این رفتار، فرد مقابل را در وضعیتی قرار می دهید که به گفتگو ترغیب شود.

۴- در جواب سوال دیگران که از شما می خواهد چیزی یا محلی را به آنها نشان دهید با نوک انگشت به سمت خاصی نشانه نروید. این عمل ناخودآگاه پرخاشجویی و نامهربانی را به فرد مقابل منتقل می سازد. شما اگر دست های تان را از هم باز کنید و کف دست تان را نشان دهید بهتر است.

۵- وقتی یک نفر حرف می زند آن را با حرکت سرتان، تایید و همراهی کنید. این عمل باعث می شود که آنها نیز به طور طبیعی عکس العمل مشابه نشان دهند و از حالت دفاعی یا مقابله با شما فاصله بگیرند.

۶- گاهی حرف و نظرتان را نیمه کاره رها کنید. بر اساس تاثیر « Zeigarnik effect» آدم ها توجه و حافظه شان برای مثلا یک تبلیغ تلویزیونی که نیمه کاره قطع می شود بیشتر می شود.

۷- نحوه ایستادن و سمتِ قرار گرفتن پای فرد مقابل، آشکار کننده قضاوت عاطفی وی نسبت به شما است. موقع آشنایی و حرف زدنها، اگر فرد مقابل پاهایش ناخودآگاه به سمت شما جهت نگرفته باشد شانس اینکه به شما توجه نکند زیاد است.

۸- وقتی فردی را برای اولین بار ملاقات می کنید سعی کنید به بهانه های کاملا طبیعی، اسمش را در ۵ دقیقه اول چند بار تکرار کنید. مثلا با سلام امیر یا خوشحالم دیدمت امیر و یا اهل کجایی امیر؟ …

۹- هیجان و شوق شما در حین ملاقات اگر دیده شود واکنش طبیعی اش، توجه عاطفی بیشتر فرد مقابل نسبت به شما خواهد بوداست.

 

10 harmless mind tricks that make people like you more

https://www.businessinsider.com/mind-tricks-make-people-like-you-more-2019-3

image source

https://bulletin.kenyon.edu/

 

 

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
چرا زنان بیشتر عمر می کنند
دکتر توماس کرک وود زیست‌شناس و نویسندهٔ کتاب«چرا زنان بیشتر عمر می‌کنند؟»...
Read More