بخشیدن و فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته

گاهی رفتار دیگران می‌تواند بی‌ادب، بد‌جنس و واقعا آزار‌دهنده باشد؛ در بزرگراه در حال رانندگی هستید و راننده جلویی به شما راه نمی‌دهد. کسی اعتماد به نفس شما را خدشه‌دار می‌کند. همکارتان در انجام کاری سهل‌انگاری می‌کند و عواقبش به گردن شما می‌افتد. در چنین مواقعی، ناراحتی یا حتی عصبانی‌شدن امری عادی و به نوعی مکانیزم دفاعی محسوب می‌شود. اما آیا بخشیدن افراد و گذشت کردن می‌تواند راهی مناسب‌تر برای بهبود حال ما باشد؟

دکتر فرد لوکیناز مسئول پروژه بخشش دانشگاه استنفورد می گوید: «تاثیر تجربه‌های دردناک مانند ایجاد شیار‌هایی بر روح و روان ماست که پرکردن آن‌ها بسیار دشوار است. بخشش نام یکی از روش‌هایی است که برای پرکردن این شیار‌ها به‌ کار گرفته می‌شود و توانایی بخشیدن یکی از رکن‌های مهم سلامت روان است»

اگر هنوز در مورد اتفاقات گذشته احساس ناراحتی می‌کنید، منبع این ناراحتی‌ها که همراه با احساسات، افکار یا درد فیزیکی هستند، در حقیقت از انتظاراتی نشات می‌گیرد که هم‌اکنون دارید و برآورده نمی‌شوند؛ باید توجه کرد که این مسئله دیگر مربوط به گذشته نیست.

اگر اجازه دهید این احساسات و افکار دردناک از شما دور شوند، می‌توانید از چیزهایی که به شما آسیب زده درس بگیرید و از خودتان محافظت کنید. باید بفهمید که انتظارات برآورده نشده، شادی‌های روزمره شما را همچون سیاه‌چاله‌ای می‌مکند و سلامت روحی-جسمی شما را تضعیف می‌کنند.

تحقیقات نشان داده افرادی که توانایی پذیرش واقعیت و آسیب وارد شده را داشته باشند و متوجه این مطلب شوند که این موضوع مربوط به گذشته بوده است و امروز یک روز کاملا جدید است، می‌توانند نگرش و افکار منفی خود را رها کنند و سالم‌تر، شادتر و منعطف‌تر زندگی کنند.

این بدان معنا نیست که شما باید رفتار بد دیگران را تایید کرده یا بپذیرید؛ یا با افرادی که به شما آسیب رسانده‌اند، آشتی و رفاقت کنید. همچنین این بدان معنا نیست که اگر در حال حاضر با شما بدرفتاری می‌شود به مقابله با آن نپردازید. اما زمانی که شما فردی را می‌بخشید، می‌توانید احساسات تعصب، سرزنش و نارضایتی را از خود دور کنید و داستان شکایت‌گونه خود از زندگی را تغییر دهید و همواره به خود یاد‌آوری کنید که چطور مانند یک قهرمان و با قدرت، انتخاب کردید که ببخشید. در نهایت، عمل بخشش در حقیقت لطفی است که شما در حق خودتان انجام می‌دهید و نه برای دیگری.

بپذیرید که صدمه دیده‌اید و خود را متعهد کنید که ببخشید و بگذرید. قبول کنید همیشه نمی‌توانید آنچه را که می‌خواهید به دست آورید. سعی کنید از انتظارات غیرواقعی که از زندگی یا دیگران دارید چشم پوشی کنید..

به جای تمرکز بر احساسات زخم خورده‌ و دردناک خود، که به فرد آسیب‌زننده اجازه می‌دهد بر شما تسلط یابد، بیاموزید که در اطراف خود دنبال عشق، خوبی و مهربانی باشید. در حقیقت کل مسئله بخشش در مورد قدرت فردی شماست. به قول یک ضرب المثل حکمت آمیز، بهترین انتقام از زندگی آن است که به بهترین نحو ممکن آن را زندگی کنید.

هر چند دنبال کردن آرزوهای شخصی و آمال مشروع در زندگی بسیار عالی است، اما باید احتمال برآورده نشدن همه خواسته‌هایتان و «نه» شنیدن از دنیا و مردم را هم در نظر بگیرید و مجددا به راه خود ادامه دهید.»

زمانی را به یاد بیاورید که نیاز داشته‌اید دیگران شما را ببخشایند. ممکن است این افراد والدین شما، همسرتان، همکاران و دیگر افراد حاضر در زندگی‌تان باشند. احتمال این که در طول زندگی خود توسط افراد زیادی بخشیده شده باشید، زیاد است. در نظر گرفتن و توجه به اینکه چگونه دیگران شما را می‌بخشند، می‌تواند یکی از مهم‌ترین و صادقانه‌ترین چیزهایی باشد که برای تمرین بخشایش به شما کمک می‌کند.

تمرین بخشش را با صدمه ها و ناراحتی های خفیف شروع کنید نه با خاطرات بسیار گزنده و سخت! اشتباهات و ناراحتی‌هایی همچون بخشیدن کسی که در ترافیک مسیر شما را قطع کرده یا در قسمت خدمات پس از فروش با شما رفتار محترمانه نداشته… تمرین در مورد چیزهایی که واقعا مهم نیست، می‌تواند به شما کمک کند تا عضلات بخشش را در وجودتان قوی سازید. به این ترتیب، می‌توانید بعدا با چیزهایی که قرار نیست همیشه مطابق میل شما پیش برود، بدون این که روزتان را به کلی خراب کنند، دست و پنجه نرم کنید.

بازنشر ترجمه ای از وبسایت مایند وی

Can You Let Go of Past Hurts?

Image Source

 

More from مرد روز
عکس‌های از سیاره عجیب ما در دوران کرونا
گسترش ویروس کرونا در سیاره ما، شاید بزرگترین اتفاق زندگی اکثریت بشر...
Read More