چرا مردان اندونزی رتبه اول سیگار کشیدن دنیا را دارند

 

درصد مردان بالای ۱۵ سال ۱۰ کشوری که بیشتر از بقیه دنیا، هر روز سیگار می کشند

بر اساس آخرین آمار جهانی، بیش از یک میلیارد انسان سیگار می کشند که ۸۰ درصدشان مرد هستند. با وجود آنکه مصرف دخانیات در جهان کاهش یافته است در بعضی از کشورها بخصوص در اندونزی، چین و روسیه افزایش محسوسی داشته است.

اندونزی در این میان با شتاب بیشتری بر درصد مصرف کنندگان سیگارش می افزاید به طوری که در طی یک دهه گذشته ۵۷ درصد جمعیت مذکر بالای ۱۵ سال اندونزی، سیگاری شده اند. این رقم در بین زیر ۱۵ ساله ها نیز رشد سریع داشته است.

افزایش مصرف سیگارا
نوجوانان اندونزی

غرب و اروپا به خاطر افزایش تبلیغات منفی رسانه ها در باره سیگار و قوانین هر لحظه محدود تر شونده برای سیگار کشیدن در محل کار و اماکن عمومی از کاهش مصرف سیگار برخوردار شده است. جلوگیری از حمایت مالی کمپانی های دخانیات از سیاستمداران نیز موجب شد قوانین ضد دخانیات بیشتری تصویب شود.

متاسفانه با همه این تدابیر، درصد سود سالانه بازار دخانیات بیشتر شده است. این شرکت ها سعی کردند به سمت بازار مصرفی بروند که قوانین دولتی دست و پاگیر برای کنترل فعالیت شان وجود ندارند.

برای مثال دو شرکت بزرگ فیلیپ موریس و شرکت تنباکوی امریکا و انگلیس وقتی پی می برند مصرف دخانیات در غرب رو به کاهش است با ورود به بازار دخانیات کشورهای در حال توسعه، با راه های مختلف به افزایش فروش سیگار دست می یابند.

این دو کمپانی دخانیات با ورود به بازار سیگار اندونزی و خریدن تنها مارک معروف کشور kreteks  به تسلط کامل بازار دخانیات اندونزی دست می یابند. در قدم بعدی، این شرکت های دخانیات با صرف هزینه در بین سیاستمداران اندونزی، جلوی محدودیت مصرف دخانیات را گرفتند.

تحقیقات این دو شرکت  بین المللی نشان داده بود که سیگار مشهور اندونزی، درجه سمی بودنش خیلی بالا است ولی به تولید آن و افزایش تنوع این نوع سیگار برای جذب مردان و زنان در سنین مختلف کوشیدند. آنها سیگار بومی kreteks  را تبدیل به یک مارک شیک و پرجذبه کردند.

 

Why Do So Many Indonesian Men Smoke?

آمار دقیق تر مصرف سیگار در جهان
https://www.health24.com/Medical/Stop-smoking/About-stop-smoking/see-how-many-people-smoke-around-the-world-20180522

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
شهرهای آینده
Michael Sorkin استاد کالج معماری نیویورک و منتقد الگوهای شهرسازی کنونی، تجسم...
Read More