چگونه تب کردن باعث حمله به عفونت می‌شود


به طور عمومی همه می دانیم که تب، عطسه، سرفه و حتی استفراغ در حقیقت عکس العمل بدن ما است وقتی مشغول مبارزه با میکرب و ویروس هستند.

تب، نشانه افزایش حرارات بدن در حین جنگیدن با عفونت ها است. در ضمن افزایش گرمای بدن باعث می شود جرم های خارجی مقدار تکثیرشان در محوطه عفونت کاهش یابد.

متخصص بیولوژی سلولی دانشگاه شانگهای چین JianFeng Chen و تیم همراهش در تحقیق شان متوجه این نکته شدند که تب کردن نقش مهمی در حمله سراسری سیستم ایمنی بدن به عفونت ها دارد.

آنها با قرار دادن سلول های دفاعی بدن در لابراتوار و بالا بردن درجه حرارت به اندازه  تب ۴۰ درجه، متوجه شدند که مجموعه کوچکی از ملکول هایی که اسم شان « پروتئین های  چک کننده حرارت» می باشد گردهم می آیند. یکی از این پروتئین ها به نام Hsp90 مسبب فعل و انفعالاتی می شود که شبیه خبردهی به سلول های ایمنی و هدایت شان به محلی است که جرم خارجی وجود دارند.

دنیای پزشکی با کشف این پروتئین می توانند با زیادکردن مقدار آن در بدن، باعث افزایش دفاع ایمنی شوند و برعکس با کم کردن آن، جلوی بیماری هایی که در آن، بدن انسان مورد هجوم سیستم ایمنی خودش قرار می گیرند شود.

بیماری سل پوستی لوپوس و ام اس که ناشی از حمله سیتم ایمنی به خودش است و بسیاری از بیماری های مرتبط با آلرژی، می توانند از این دستاورد جدید پزشکی بهره ببرند.

یکی از توصیه های تیم تحقیقاتی دانشگاه شانگهای این است که اگر فردی دچار تب شده است بلافاصله حرارت بدنش را به کمک دارو پایین نیاورید. بدن فرد خوب است برای چند ساعت اولِ تب، به حال خود گذاشته شود تا سیستم دفاع ایمنی به کمک پروتئینی که در حین تب، فعال می شوند بتواند جرم های خارجی را از بدن حذف کنند.

 

 

How Fevers Help Our Immune System Hunt Down Infections By Roni Dengler

http://blogs.discovermagazine.com/d-brief/2019/01/15/fever-immune-system-heat-inflammation/#.XD6XGVxKg2w

More from مرد روز
کاریکاتور روز – رسوایی پاناما
می گویند مالیات های از دست رفته از این بهشت مخفی ثروتمندان...
Read More