اهرام مصر توسط برده‌ها ساخته نشد

اهرام سه گانه مصر حدود ۴۵۰۰ سال پیش ساخته شدند. این بناهای عظیم، طراحی شده بوند که تا ابد برقرار باشند. معماری ای که پس از  هزاران سال، هنوز محل شگفتی برای قدرت مهندسی تمدن های قدیمی بشر است.

ساخته شدن اهرام مصر توسط بیگاری برده ها یکی از بزرگترین ایده های مورد قبول عموم بشر است. بسیاری از باستان شناسان غربی که با عطش سودجویانه از قرن ۱۹ میلادی مشغول کشف و انتقال گنجینه های بی نظیر آن به موزه های امپراطوری ها بودند نیز بهای لازم به تکنولوژی و نقشه کلی اهرام سه گانه ندادند و با نظریه فوق مقابله نکردند.

داستان های مذهبی تورات در باره برده های سازنده اهرام، بعدها در جوامع مسیحی و اسلامی نیز تکرار شد. هالیوود نیز با ساختن فیلم های پر خرج، ادعای ساخته شدن اهرام توسط دهها هزار برده را جذاب ساخت.

اما نسل جدید مورخین دانشگاه های معتبر بخصوص تلاش های مصرشناس معروف هاروارد Mark Lehner که از ۴۵ سال پیش به مدت ۳۰ سال مشغول کشف و تحقیق بود، مدارکی تهیه کرده است که نشان می دهد اهرام ثلاثه مصر توسط کارگران حرفه ای با دستمزد بسیار بالا ساخته شده است.

این مصرشناس امریکایی در ۱۳ سال اولی که در مصر زندگی کرد قبل از اینکه دکترایش را بگیرد به عنوان متخصص میدانی، با انواع کاوشگران گنجینه های مصر از فرانسه، آلمان و انگلیس همکاری کرد. در طی این مدت از آلمانی ها نقشه کشیدن را آموخت. شاهد کشف خوابگاه های بزرگ کارگران بود. در یک سمت دیگر اهرام، متوجه بقایای نانوایی های فراوانی شد که در آن دوران فعال بودند.

او با متخصصین زبان شناسی همراه شد که کتیبه های پرداخت به ۵ لژیون بزرگ وفادار به سه فرعونی که اهرام شان ساخته شد را ترجمه کردند. او بعدها به امریکا برگشت و پس از گرفتن دکترا در دانشگاه شیکاگو قراداد ۱۰ ساله استادی گرفت. در طی این مدت نیز تقریبا سه ماه از سال در مصر و در بین انواع پروژه های حفاری حضور داشت. او بعد از مدتی دست از تدرس  کشید و دوباره برای تمام وقت به مصر برگشت تا پروژه عظیمی را در محوطه ۵ هکتاری اطراف اهرام شروع کند.

مارک لهنر با صد کارگر و بیش از ۳۰ باستانشناس شروع کرد به برداشتن بیش از یک متر شن که همه حوالی اهرام را در برگرفته بود. او با دقت و جدیت تمام توانست باقیمانده آثار دو شهر را در اطراف اهرام کشف و ثبت کند. اولین شهر به طور طبیعی گسترش یافته بود و شهر دوم با معماری مشخص و از پیش تعیین شده بنا .گشته بود

دکتر لهنر با پشتیبانی مورخین و باستان شناسان و متخصصین شهرسازی های باستانی به این نظریه مدام نزدیکتر شد که اهرام توسط مردم شهر ساخته شده است.

او باقیمانده انبوه استخوان گاوهای مصرف شده در کنار خوابگاه های بزرگ در اطراف اهرام را شناسایی کرد که متعلق به کارگران ثابت و موقت اهرام بود که سطح مصرف گوشت شان در حد افرادی با درآمد بالا بود.

او همزمان با کشف خوابگاه های موقت که ساکنینش کارگران ماهر به صورت شیفتی یا دوره ای بودند، متوجه مجموعه وسیعی از خانه های ثابت کارگران حرفه ای شد که بقایای نانوایی های کوچک و استخوان گاوها در آنها قرار داشت.

تصور علمی که در ذهن او بر اساس مدارک و منابع ایجاد شد به این نظریه نزدیک شد که جمعیت عظیم کارگران در یک مجموعه عقیدتی نظیر جمعیت های مذهبی آمیش ها که با هم و براساس یک باور مذهبی، کار و زندگی گروهی می کنند با تلاش سختکوشانه، برای عظمت بنیان اهرام تلاش کردند.

دکتر لهنر به گنجینه عظیم مالیات یا قراداد خدمت عرفی به فرعون (bak) دست یافت که نشان می داد اکثریت مردم شهر از هر طبقه و سطح زندگی به شکل های مختلف برای ساخته شدن اهرام فرمانروایان خداگونه، سهیم بوده اند.

او حتی با استخدام چندین متخصص زمین شناس توانست نشان دهد که لایه سنگی که در اهرام سه گانه استفاده شده است از بخشی از سنگ منطقه است که آن را لایه سنگ های نرم می گویند و برای سنگکاران آن دوران که برش های چند تنی از منطقه اطراف اهرام می بریدند زیاد غیرعادی و غیرممکن نبوده است.

به نظر مارک لهنر و گروه معاصرتر باستان شناسان و محققین، اهرام توسط همه مردم شهر و البته کارگران ماهر مهاجر ساخته شده است. بنای اهرام حتماً سخت و طاقت فرسا و بیش از حدِ توانایی فیزیکی بشر آن دوران بود. جمعیت بزرگی از کارگران در حین ساخته شدن هر هرم برای هر فرعون که دهها سال طول کشیده بود کشته شده اند.

دکتر لهنر باستانشناسی و مصرشناسی اش صرف یافتن گنج فرعون ها یا بارگاه های ثروتمندان مومیایی شده نشده است. او تلاش کرد در بستر و پیرامون اهرام، دلایلی جمع آوری کند که نشان دهد ایجاد این آثار عظیم بشری با همه مشقت و شگفتی، نتیجه تلاش سالیان طولانی یک شهر معتقد و مومن به فرهنگ آن زمان، ساخته شده است و شایعه ساخته شدن اهرام سه گانه توسط بیگاری بردگان، دلیل و مدرک میدانی ندارد.

Mark Lehner

 

Who Built the Pyramids?

https://www.harvardmagazine.com/2003/07/who-built-the-pyramids-html

More from مرد روز
سرگرم ِدید زدن پسرا بودم
ترانه های خواننده انگلیسی Charli XCX از سه سال پیش طرفداران زیادی در...
Read More