۹۰ کشور جهان رشد منفی جمعیت دارند

بر اساس آخرین آمار فصلنامه معتبر «لنست» از حدود ۶۵ سال پیش به این طرف، مقدار زاد و ولد بشر در حال کاهش است. این روزها نیمی از اجتماعات بشری در خط منفی رشد جمعیت هستند. اگر هر زن در هر خانواده، دو فرزند بیاورد معنی اش این است که مقدار مرگ و میر با تولد برابر خواهد بود. اما روند نیم قرن گذشته مدام به سمت بارداری کمتر زنان جهان پیش رفته است.

۶۰ سال پیش، هر زن به طور میانگین بین ۴ تا ۵ فرزند به دنیا می آورد که مقدارش این روزها به نصف رسیده است. در حال حاضر ۹۰ کشور جهان از رشد فرزندآوری کمتر از دو فرزند برای یک زن برخوردار هستند. اتفاقی که به کاهش نیروی جوان و افزایش افراد سالخورده خواهد انجامید.

جمعیت زمین در طی ده سال گذشته به طور مداوم ۸۷ میلیون نفر بیشتر شده است ولی دلیل اصلی اش، کاهش مرگ و میر است نه تولد بیشتر… آفریقا البته همچنان بالاترین درصد رشد جمعیت جهان را به خود اختصاص می دهد.

نکته مهم این است که جوامع سیاره ما به دو شکل کاملاً متفاوت در زمینه تولیدمثل رسیده اند.  در بسیاری از کشورها شاهد تک فرزندی و در نهایت دو فرزندی هستیم ولی در بعضی کشورهایی که از رشد  مثبت جمعیت برخوردارند نظیر نیجریه، میانگین فرزندآوری ۷ نفر می باشد.

در  گزارش فوق که در برگیرنده آمار ۱۴۰ کشور و ۳۵۰۰ محقق می باشد، فشار خون، سیگار، مرض قند و چاقی، بالاترین عوامل مرگ و میر در سیاره ما شناخته شده اند.

http://www.healthdata.org/news-release/baby-%E2%80%98boom%E2%80%99-and-%E2%80%98bust%E2%80%99-nations%E2%80%99-rates-childbirth-vary-significantly

Massive global health study reveals “disturbing” trends

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)32278-5/fulltext

Mother Well

More from مرد روز
نوبت اعتصابه
پدران و مادران و صاحبان کار و درآمد که بار تحمل مسولیت...
Read More