…اورکت لباس آدم‌های جدی است اما


به گفته مورخینی که از نحوه لباس پوشیدن مردان قاجار نوشته اند قبا، ارخالق، کمرچین و کلیجه از جمله بالاپوش‌های تزیینی و گرم نگهدارنده بوده اند که جنس آنها می توانست از ابریشم تا پشم باشد.


اما اورکت به تعبیری که غربی ها می پوشند از اوایل قرن ۱۸ به بعد مرسوم شد. معمولاً صد در صد پشمی بود و تا زیر زانو را می پوشاند. کتی بلند برای گرم نگه داشتن بدن در سرمای پاییز و شاید اوایل زمستان …

این روزها بلندی اورکت ها معمولاً تا بالای زانو است. انواع کت های کشمیر و حتی کت‌های بافت مصنوعی هم مد شده است. اما اورکت پشمی با وجود آنکه از انواع دیگر کمی سنگینتر است ولی هنوز بهترین انتخاب می تواند باشد. اگر با اورکت پشمی مدارا کنید شاید بتواند بیش از  ۱۰ سال در گنجه لباس پاییزی تان بماند.

اورکت را می شود با یک بلوز گرم پوشید و با این کار آن را از حالت رسمی خارج ساخت و در محیط های آشنا یا در روزهای تعطیل هفته پوشید.

اورکت معمولاً لباس آدم های جدی است. برای همین خیلی ها دوست ندارند آن را شبها وقتی به رستوران یا بارهای شلوغ که احتمال رقصیدن در آنها وجود دارد بپوشند. اما این روزها دیده شده که اگر یک شلوار جین که رنگش شسته شده یا قسمت های به عمد پاره شده دارد را با اورکت بپوشید به آن حالت اسپورت می دهد و از جدی بودن این کت برازنده بدن مردان، جلوگیری می کند.

اورکت را می شود در فصل بهار هم پوشید.

 

More from مرد روز
چرا کفتار ماده، آلت مردانه دارد؟
کفتار خالدار مونث، موجود بی نظیری در طبیعت است چون نه تنها...
Read More