بهترین حکومت دیکتاتور منطقه کیست؟

یک دیکتاور موفق و احتمالا مفید منطقه کیست؟ این روزها اردوغان کمترین محبوبیت و بیشترین مسئله را دارد. شاید محمد بن سلمان دیکتاتور خوبی برای کشورش است یا پادشاه اردن که کشورش را از گزند حوادث حفظ کرده است.

در این میان بسیار بعید است کسی به الهام علی‌اف رئیس‌جمهور مادام‌العمر آذربایجان اشاره کند. حکومت وی مثل بقیه رهبران منطقه، خانوادگی و استبدادی اداره می شود. فساد در این کشور نیز بالاست و عملاً بخش مهمی از قدرت و ثروت در رهبر است ولی …

حکومت آذربایجان به هیچ وجه دمکراتیک نیست و خانوادگی اداره می شود. فساد در این کشور بالاست، خاندان علی‌اف عملاً بخش مهمی از قدرت و ثروت را در اختبار دارد. قضاوت من هم تا این لحظه در مقایسه با بقیه حکومت های یک نفره منطقه است که متاسفانه از دمکراسی واقعی بهره ایی نبرده اند.

جمهوری آذربایجان با تمام کشورهای جهان و منطقه به جز ارمنستان بهترین رابطه را دارد. این در حالی است که بیست درصد خاک این کشور در اشغال است. حامی اصلی کشور اشغالگر هم، روسیه است. ایران هم بارها نشان داده است که چندان دل خوشی از جمهوری آذربایجان ندارد و بیشتر طرف ارمنستان است. با همه اینها، هیچ تنشی میان جمهوری آذربایجان با روسیه و ایران نیست.

جمهوری آذربایجان بهترین رابطه را با غرب و مخصوصاً امریکا دارد. جمهوری آذربایجان هم با اسرائیل رابطه بسیار خوبی دارد، هم با همه کشورهای عربی رابطه برادرانه دارد.

جمهوری آذربایجان بزرگترین پروژه‌ها را در منطقه پیش می‌برد. یوروویژن و اولین المپیک اروپائی را برگزار کرد. باکو به مهمترین کلان‌شهر قفقاز تبدیل شده است. خطوط انتقال نفت و گاز به اروپا با محوریت جمهوری آزدبایجان، حریف اصلی صادرات روسیه به اروپاست.

روز به روز بر نقش و اهمیت حیاتی این کشور افزوده می‌شود، آذربایجان در ازمیر ترکیه پالایشگاه بسیار بزرگی می‌سازد. اما هیچ قدرت دیگری از جمله روسیه، نگران آذربایجان نیست. اساساً هیج کشوری نگران توسعه و پیشرفت آذربایجان نیست. سیاست خارجی این کشور بسیار بی‌حاشیه است.

بزرگترین برنده معاهده اخیر خزر هم جمهوری آذربایجان است. هر چه از بستر دریا از شرق به غرب منتقل شود، از مسیری عبور خواهد کرد که سرمایه‌گذار اصلی آن جمهوری آذربایجان است.

حکومت آذربایجان هرگز خود را با مذهب درگیر نمی‌کند، اما در عین حال یک قانون ساده دارد، هر نوع آخوندی اعم از شیعه و سُنّی، اگر در خارج از کشور درس خوانده باشند، در آذربایجان حق فعالیت آخوندی ندارند. همین قانون دکانهای بزرگ نفرت‌پراکنی مذهبی کشورهای دیگر را مهار و بعضاً کلهم تخته کرده است. اگر آذربایجان را با معضلات فرقه‌ای سایر جمهوری‌های مسلمان اتحاد شوری سابق مقایسه کنیم، این دستاورد شگفت‌انگیر بهتر اهمیت خود را نشان خواهد داد.

جمهوری آذربایجان بزرگترین و استراتژیک‌ترین ابرپروژه‌ها منطقه را پیش می‌برد، اما در صفحه اول روزنامه‌های جهان چندان نامی و سر و صدائی از آذربایجان و رهبران آن نیست.

یک رهبر بزرگ و موفق، چه مشخصات دیگری باید داشته باشد؟

More from محمد بابایی
اورمیه پایتخت والیبال ایران است
هفته اول اسفند ماه را در شهر خودمان، یعنی والیبالی‌ترین شهر ایران...
Read More