اقتصاد ورشکسته ایران

آیا اقتصاد ورشکسته ایران، از کنترل خارج شده و در حال سقوط و فروپاشی است؟ بی‌اعتمادی به اوج خود رسیده است. هزاران هزار میلیارد تومان پولی که سالها در سیستم بانکی کشور محبوس بود، عملاً رها شده و در حالی ویرانی ارزش ریال است.

تا آنجا که به یاد دارم، حتی طی هشت سال جنگ هم، ریال با چنین سرعتی سقوط نمی‌کرد، چون کشور دهها پتانسیل دیگر هم داشت و حضرات هنوز موفق نشده بودند همه چیز را به هم بریزند.

همین چند سال پیش وقتی دلار به هزار تومان رسید کلی سر و صدا کرد، این روزها واحد سقوط ریال هزار تومان شده است. دیروز دلار هشت هزار تومان بود، امروز صحبت از نه هزار تومان است.

این نظام، نظامی است که وقتی سُمبه را پُر زور می‌بیند، تن به عقب‌نشینی‌های سنگین می‌دهد. نظام قطعنامه 598 را قبول کرد و رسماً آن را جام زهر نامید، نظام می‌گفت انرژی هسته ای حق مسلم ماست، اما به برجام تن داد و راکتور اراک را به دست خود بتن‌ریزی کرد.

الان چرا کاری نمی کنند؟ آیا پشت پرده مشغول مذاکره هستند؟ یا همه فرصت‌ها را از دست داده‌اند و قادر به هیچ کار دیگری نیستند؟

اینکه تکلیف خودشان چه خواهد شد، مشکل یک عالم آقازاده بی‌مصرف با کیسه‌های پر از دلار مقیم خارج است که سالهاست خود را برای چنین روزی آماده کرده‌اند تا ددی ولی‌نعمت را هر چه سریعتر به ساحل نجات برسانند.

ایران طی چندین دهه گذشته نه تنها هیچکدام از مشکلات خود را حل نکرده است، بلکه انبوه مدیر بی‌کفایت برای کشور چنان ابرچالش های سهمناکی به ارث گذاشته‌اند که حتی فکر کردن به آنها هم انسان را وحشت‌زده می‌کند. با چنین ارث و میراثی تکلیف ما مردم ایران چه خواهد شد؟

More from محمد بابایی
الله سنه اوغلان ورسن
غرب گیلان محل تلاقی دو فرهنگ ترکی و تالشی است. این دو...
Read More