یک خوشبین خشمگین

نویسنده امریکایی« ریچارد پاورز» جایزه ملی کتاب امریکا را با داستان « درختان سایه دار» نصیب خود ساخت. کتابی که سرگذشت ۹ انسان مختلف و نحوه آشنایی و اهمیتی که به درختان می دهند را توصیف می کند.

ریچارد پاورز معتقد است سه کشمکش در هر داستان جذاب وجود دارد. قصه ها یا کشمکش انسان با خودش است. یا کشمکش انسان با جامعه یا کشمکش بین انسان و طبیعت…  او می گوید اکثر قصه ها، روز به روز تمرکزشان به سمت خودخواهی ها و مرکز توجه بودن « انسان» هست و اهمیتی به دنیای بیرون از خودشان نمی دهند.

شخصیت های قصه او ضمن آنکه همه کشمکش ها را در خود جای می دهد بر روی تضاد بین انسان و طبیعت مانور بیشتری می دهد.  در درون قصه های به هم تنیده شده در « این کتاب» متوجه می شویم که درختان مرتفع و سایه ساز چقدر در تنوع و سلامت کل جنگل، مهم هستند.

خوانندگان این قصه می آموزند که اولین رفتار هوشمند حیات در سیاره ما در بین درختان اتفاق افتاده است. حدود چهار صد میلیون سال پیش اولین درختان به ایجاد فتوسنتز و ماندگاری اکسیژن که منبع اصلی حیات است دست یافتند.

قصه های این کتاب بدون آنکه حالت آموزشی یا مستند داشته باشند به شکل زیبایی از قول شخصیت‌های داستان، توضیح می دهد که درختان مثل همه موجودات دیگر برای خودشان جامعه دارند. با هم از طریق مواد شیمیایی که در ریشه های شان منتشر می کنند حرف می زنند. درختان برای اعضای جامعه و فرزندان شان، خود را قربانی می کنند و …

به نظر ریچارد پاورز، درختان در طی صدها میلیون سال، دوره های بسیار سخت تا مرز انقراض هم داشته اند ولی دوباره در طبیعت منتشر شده اند. بشر با سرعت زیاد در حال نابودی جنگل ها است ولی به نظر نویسنده، خطر نابودی، متوجه خود ما انسان ها است.

خواندن این کتاب را به ایرانیانی که می توانند آن را به انگلیسی بخوانند و مترجمان خوب ایران توصیه می کنیم. نویسنده معروف مارگارت آتوود از مشوقین اساسی ریچارد پاورز است و وی را از بهترین نویسندگان خوشفکر و خلاق جهان می داند.

بشر از شعور هوشمند طبیعت تا توسعه سریع در ایجاد هوش مصنوعی، چهارصد میلیون سال را طی کرده است. ایا وقتش رسیده است که دست از « خود محوری و خدا محوری» بردارد و بفهمد که فقط ذره ایی از طبیعت است و …

 

Here’s to Unsuicide: An Interview with Richard Powers

The Overstory by Richard Powers review – a majestic redwood of a novel

http://www.richardpowers.net/

Richard Powers – wikipidia

The Overstory by Richard Powers is published by William Heinemann

RICHARD POWERS, National Book Award–winning author of The Overstory (Norton, April 3, 2018)

https://www.goodreads.com/author/show/11783.Richard_Powers

Image source
Pittsburgh Post-Gazette

 

More from ونداد زمانی
ما فقط برای خودمان مهم هستیم
در این داستان از دوران یونان باستان، پدری که صنعتگر ماهری است...
Read More