نشانه‌های سلامت روحی

۱- به خود خندیدن

آدم های که فکر می کنند همیشه حق با آنها است و معمولا به ندرت معذرت می خواهند سلامت روحی و عاطفی چندانی ندارند. آنها این جرئت را ندارند که به بعضی ضعف های خود بخندند. 

۲- معلوم است اشتباه میکنم

معمولا، کارها آنطور که ما دوست دایم صورت نمی پذیرد. بسیاری از اوقات محاسبات ما غلط از آب در می آید. آدم های که از سلامت عاطفی برخوردارند سعی می کنند رفتار خودشان را تغییر بدهند و دنبال مقصر در بیرون از خود نباشند.

۳- کارهایی را انجام میدهم که حوصله اش را ندارم

طبیعتا دوست داریم از روی مبل بلند نشویم. به باشگاه ورزشی نرویم. یک همبرگر بزرگ هوس کنیم و بلافاصله برویم آن را بگیریم … آدم های برخوردار از سلامت عاطفی سعی می کنند کارهایی که دوست ندارند را نیز انجام دهند. 

 ۴- هر انسانی مستحق احترام است.

همه ما هر شغلی که داریم یا هر سطحی از  درآمد، در حال راه اندازی زندگی در یک جامعه هستیم. عملا فرق زیادی با همدیگر نداریم. یک مرام جهانی در تمام اجتماعات انسانی وجود دارد مبنی بر اینکه: « اگر می خواهی یک انسان را بشناسی ببین چه رفتاری با ضعیف تر از خودش دارد» 

۵ – پرنسیپ

آدم هایی که پایبند قول خودشان هستند از دو خصلت برخوردارند. آنها هم صبور هستند و هم خویشتن دار…  صبوری یعنی من عهد می کنم در طی یک سال آینده هر ماه، ۱۰ درصد از درآمدم را پس انداز کنم. … خویشتن داری یعنی مقاومت در برابر وسوسه های که در یک لحظه اتفاق می افتد. یکی به شما که تازه سیگار را ترک کردید سیگار تعارف می کند و همه وجودتان آن را در همان لحظه می طلبد ولی مقاومت می کنید.

۶- به دنبال تجربه

این حس در خیلی ها نیست که قدرتمند و توانا هستند دلیلش هم ساده است. آنها تجربه کمتری برای خود ایجاد می کنند. دل به دریا زدن و آشنا شدن با آدم ها سخت است ولی این سختی بر وجود آدم ها می نشیند. آدم های که سلامت روحی دارند طالب روبرو شدن با آدم ها و ماجراها و اهداف جدیدتر هستند. آنها در عمل کم کم می فهمند که قادر و توانا هستند.

7 Beliefs of Emotionally Healthy People

https://www.quickanddirtytips.com/health-fitness/mental-health/beliefs-of-emotionally-healthy-people?page=1

More from ماهان طباطبایی
چگونه عذرخواهی کنیم
دکتر روانشناس  Harriet Lerner در کتابش « چرا معذرت نمی خواهی» می گوید اظهار...
Read More