فقط اورانگوتان‌های درون باغ وحش، کنجکاو هستند

تیم تحقیقاتی مدیر دانشکده مردم شناسی دانشگاه زوریخ van Schaik بعد از سالها تحقیق در باره حس کنجکاوی در بین میمون های نارنجی به این نتیجه رسیده است که اورانگوتان‌های که در طبیعت به صورت وحشی زندگی می کنند اصراری برای کنجکاوی ندارند. اما همنوعان شان در باغ وحش یا محیط حفاظت شده، خیلی کنجکاوی به خرج می دهند.

کنجکاوی در اصل، دقت و توجه برای یافتن راه حل جدید برای مشکلات و نادانسته ها است. همان قابلیتی که معمولا منجر به کشف و اختراع می شود.

دانشمندان می دانند که قابلیت کنجکاوی در انواع میمون ها و بخصوص اورانگوتان وجود دارد. اما تحقیقات تیم سوئیسی نشان داده است میمون‌هایی که در طبیعت هستند فقط به طور تصادفی از کنجکاوی بهره می برند.

سالها نظارت بر رفتار دهها اورانگوتان وحشی که نحوه زندگی شان با دوربین های مدار بسته ضبط می شد نشان داده‌است آنها به گونه ایی عمدی از کنجکاوی در مورد چیزهایی که نمی شناسند یا جدید باشند خودداری می کنند. اما به همان نسبت آنها که در باغ وحش یا پناهگاه های کنترل شده به سر می برند از هیچ اتفاق یا وسیله یا ماجرای جدید، بی اعتنا عبور نمی کنند.

از نظر تیم تحقیقاتی دکتر « ون شایک»، دلیل اصلی افزایش کنجکاوی اورانگوتان ها، امنیتی است که از آن برخوردار هستند.

این نوع میمون ها وقتی در باغ وحش یا لابراتوراهای تحقیقی زندگی می کنند وقتی برای تهیه غذا نمی گذارند. خود این عامل بر بازیگوشی و داشتن وقت اضافی شان می افزاید. آنها هر چه کمتر برای بقا و حفاظت خود تلاش می کنند بر اوقات روزانه ایی که کار خاصی ندارند اضافه می شود.

به عبارتی دیگر  میمون های در قفس حوصله شان سر می رود و برای همین میل به کنجکاوی، بازیگوشی و ریسک پذیری و حتی یافتن راه حل های متفاوت برای حل یک مشکل را در سر می پرورانند.

قابلیت کنجکاوی در وجود همه میمون سانان وجود دارد ولی مورد استفاده قرار نمی گیرد چون موجودات در درون طبیعت محافظه کارتر هستند. چون آنقدر نگرانی و مسائل مهم برای بقا دارند که دلیلی برای ریسک کردن در بیرون از محوطه چیزهایی که می شناسند ندارند.

نتیجه گیری تیم مردم شناسی دانشگاه زوریخ برای تکامل انسان ها این است که جمعیت های انسان اولیه، از حدود چهارصدهزار سال پیش، به خاطر کشف تصادفی  ابزار شکار و بعدها با اختراع ابزار بهتر، توانست محیط امن تر با منابع غذایی بیشتر ایجاد کند. .

به عبارتی دیگر، یکی از دلایل فاصله گرفتن بی نهایت عظیم انسان با سایرانسان سانان، فرصت ایجاد شده برای استفاده از کنجکاوی بود.

 

 

Captive Orangutans Are Curious (But Wild Ones Are Not) – ED YONG

https://www.theatlantic.com/science/archive/2018/03/captivity-unlocks-curiosity-in-orangutans/554813/

More from ونداد زمانی
نیک آهنگ کوثرها و احمدی نژاد ها
شیوه سنتی « انقلابی گری» و اصرارش بر انکار واقعیت ها در...
Read More